آرشیو خرداد ماه 1399

مجله سبك زندگي

طرز تهيه زولبيا

۵۴ بازديد

يكي از خوراكي هاي خوشمزه اي كه بيشتر در ماه رمضان و براي افطاري درست مي شود، زولبيا است. اما اين روزها به دليل شيوع كرونا براي پيشگيري از ابتلا به ويروس كرونا، بسياري از افراد دوست دارند كه خود در خانه غذاها و خوراكي هاي مورد علاقه‌شان را درست كنند كه يكي از همين خوراكي ها، زولبيا است. از اين رو ما قصد داريم در اين مطلب، شما را با طرز تهيه زولبيا در خانه آشنا كنيم. با ما همراه باشيد.

زولبيا

بدون ترديد مي توانيم زولبيا را يكي از پرطرفدارترين و محبوب ترين شيريني هايي بناميم كه در ماه رمضان درست مي شود. البته زولبيا از افطاري سالم در ماه رمضان محسوب نمي شود. تنها زولبيا نيست كه طرفداران زيادي دارد، بلكه باميه و گوشفيل نيز از جمله همين شيرين هاي جذاب محسوب مي شوند. براي تهيه زوليبا در خانه نياز به مواد اوليه ويژه اي نداريد و مي توانيد به راحتي اين كار را انجام دهيد. اما چگونه؟ در ادامه مطلب ياد خواهيد گرفت.:

طرز تهيه زولبيا در خانه

براي درست كردن زولبيا در خانه به اين مواد اوليه نياز داريد:

مواد اوليه براي درست كردن زولبيا

  • يك ليوان نشاسته گل (گندم)
  • يك ليوان ماست
  • يك قاشق غذاخوري آرد سفيد
  • نصف قاشق مرباخوري بكينگ پودر
  • يك قاشق چاي خوري زعفران دم كرده غليظ

مواد لازم شربت بار (زولبيا)

  • دو ليوان آب
  • سه ليوان شكر
  • مقدار اندك جوهر ليمو (به ادازه نوك قاشق چايخوري)
  • يك چهارم پيمانه گلاب
  • مقداري زعفران دم كرده غليظ

طرز تهيه شربت زولبيا

اولين قدم براي تهيه زولبيا در خانه، اين است كه بايد شربت آن را درست كنيد. به اين منظور بايد درون ظرفي آب بريزيد و آن را روي حرارت بالا قرار دهيد. صبر كنيد تا آب به جوش آيد و قل بزند. سپس مي بايست جوش شيرين را به آن اضافه نماييد. پس از اضافه كردن جوش شيرين، آب كف خواهد كرد.

در اين مرحله مي بايست آب شكر را به آن اضافه نمايد. احتياجي به هم زدن نيست و بايد صبر كنيد تا دانه هاي شكر خود در اين حرارت درون آب حل شوند. بعد از حل شدن دانه هاي شكر، شربت شما بايد شفاف باشد كه در اين مرحله لازم است تا گلاب و زعفران را به اين مخلوط بيفزاييد.

درادامه

سپس حرارت را كم كنيد و اجازه دهيد تا شربت زولبيا قوام يابد. توجه داشته باشيد كه مرحله قوام آمدن بايد با حرارت پايين باشد، چرا كه در صورت استفاده از حرارت بالا، بعد از قوام آمدن و خنك شدن، شربت شما شكرك خواهد زد. توجه داشته باشيد كه مدت زمان قوام آمدن و درست شدن شربت، به قدرت شعله و همچنين جنس قابلمه اي كه استفاده مي كنيد، متفاوت خواهد بود. اما به طور ميانگين براي درست كردن شربت زولبيا به 15 دقيقه زمان نياز دارد.

براي آنكه متوجه شويد كه شربت شما قوام يافته يا خير، چند قطره از شربت را بين دو انگشت خود بريزيد، اگر حالتي چسبنده و غليظ داشت و كش مي آمد، به اين معني است كه شربت شما قوام پيدا كرده است. بعد از قوام پيدا كردن شربت زولبيا، حرارت را خاموش كرده و آن را در فضاي محيط قرار دهيد تا رفته رفته خنك شود.
درست كردن شربت و به قوام رسيدن آن، بسيار مهم است، چرا كه در غير اين صورت، زولبيا شما نرم خواهد شد و نمي توانيد از ترد بودن آن لذت ببريد.

طرز تهيه زولبيا دونفره

براي تهيه زولبيا در خانه ابتدا مي بايست درون ظرفي يك ليوان نشاسته بريزيد و سپس به آن يك ليوان ماست بيفزاييد. ماست و نشاسته را با هم مخلوط نماييد، به گونه اي كه نشاسته به خوبي در ماست حل شود. سپس يك قاشق آرد و بكينگ پودر را به اين مخلوط اضافه نماييد. آن ها را كاملا با هم تركيب كنيد تا در نهايت موادي يكدست ايجاد شود. در آخر هم بايد زعفران دم كرده غليظ را به اين ماد بيفزاييد و خوب با هم مخلوط نماييد.

توجه داشته باشيد كه غلظت اين مواد بايد متعادل باشد؛ درواقع نه بايد سفت باشد و نه شل. بعد از رسيدن به غلظت مورد نظر، آن را از ضافي بگذرانيد تا تمامي ناخالصي هاي آن ها گرفته شود. بعد از به دست آمدن مخلوط مورد نظر، آن را درون ظرف ريخته و ظرف را با سلفون بپوشانيد. ظرف را دست كم براي مدت يك ساعت در فضاي محيط قرار دهيد تا استراحت كند. در اين زمان حباب هاي ريزي روي مايه درست شده، ديده خواهد شد.

در ادامه

بعد از آنكه مايه شما استراحت كرد، مجدد مواد را به كمك قاشق به هم مخلوط كرده و آن را درون قيف زولبيا يكبار مصرف بريزيد. درون ماهيتابه اي روغن ريخته و آن را روي حرارت متوسط قرار دهيد تا كاملا داغ شود. براي تست اينكه آيا روغن داغ شده يا خير، يك قطره از مواد داخل روغن بريزيد اگر بالافاصله پف كرد، بدين معنا است كه روغن شما آماده شده است. اكنون بايد به كمك قيف، مواد را به شكل دوراني و چرخشي و گرد درون تابه بريزيد. كمي صبر كنيد تا يك طرف آن طلايي شود. سپس آن را برگردانيد و طرف ديگر آن را سرخ و طلايي كنيد.

بعد از آنكه هر دو طرف زولبيا طلايي شد، آن را از روغن بيرون آوريد و بدون درنگ آن را درون شربت ولرم قرار دهيد. آن را يك دفعه و كامل درون شربت فرو بريد تا به شكل يكدست به شربت آغشته شود. سپس آن را از شربت خارج كرده و درون صافي قرار دهيد تا شربت اضافي گرفته شود. زولبيا شما آماده سرو است، آن را درون ظرف مورد نظر خود بريزيد و سپس با خلال پسته و … تزئين نماييد.

طرز تهيه زولبيا بدون نشاسته

مواد لازم براي زولبيا

  • شكر ۲ پيمانه
  • آب ۱ پيمانه
  • آرد ۱و۱/۲ پيمانه
  • زعفران به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم
  • بكينگ پودر نصف قاشق چايخوري
  • پودر و يا خلال پسته يا بادام براي تزيين

دستور تهيه

براي تهيه خمير زولبيا، ابتدا آرد را الك كنيد و با كمي آب مخلوط نماييد، بكينگ پودر و سپس زعفران را به مايه بدست آمده اضافه كنيد و مخلوط كنيد تا خميرتون كاملا يكدست شود. گاز را روشن كنيد و كف ماهيتابه روغن بريزيد توجه داشته باشيد اندازه روغن بايد به صورتي باشد كه مايه زولبيا روي روغن شناور باشد، سپس كنيد كه روغن داغ شود.

خمير بدست آمده را آماده كنيد و در قيف زولبيا بريزيد، همانطور كه سر قيف را بالاي تابه روغن نگه داشته و فشار مي دهيد، دست خود را به صورت دايره اي شكل بچرخانيد تا به شكل زولبيا در بيايد. اين كار را به نحوي انجام دهيد كه زولبيا ها به يكديگر نجسبند و به يكديگر برخورد نكنند.

حواستان باشد تا هر دو طرف زولبيا كاملا سرخ شود. زولبياها را از تابه خارج كرده و روي يك طوري بگذاريد تا روغن اضافي آن گرفته شود و به مدت ۳۰ دقيقه زولبيا ها را در شربت بار گذاشته و دوباره در يك طوري قرار دهيد تا شربت اضافي اش گرفته شود. زولبيا ها را در يك ظرف شيك قرار دهيد و روي آن را با كمي پودرنارگيل يا خلال پسته يا خلال بادام تزئين كنيد. تبريك زولبياي بازاري شما آماده است.

سخن پاياني

همانطور كه خوانديد، تهيه زولبيا در خانه كار چندان سختي نيست و شما مي توانيد به راحتي اين كار را انجام دهيد. اگر مي خواهيد در اين روزها خودتان در خانه يك زولبياي خوشمزه درست كنيد، مي توانيد از اين دستور پخت كمك بگيريد

منبع: چندوچون

آيا بيماري لوپوس خطرناك است؟

۵۱ بازديد

لوپوس، يكي از بيماري هاي خود ايمني در زنان و مردان و حتي در بسيار از موارد در كوكان نيز رخ مي دهد. اين بيماري بر قسمت هاي مختلف بدن تأثيرگذار است، به عبارتي ديگر، سيستم ايمني بدن فرد به بافت ها و اندام هاي مختلف بدن حمله مي كند و باعث تخريب آن ها مي گردد. هر كسي مي تواند دچار لوپوس شود اما خطر ابتلا به لوپوس در زنان ۱۰ بار بيشتر از مردان است. در كنار زن بودن، اين موارد نيز خطر ابتلا به اين بيماري را بالا ميبرد: آفريقايي – آمريكايي بودن، لاتين و آسيايي بودن، قرار داشتن در رده سني ۲۰ تا ۴۰ سال، پيشينه خانوادگي ابتلا به لوپوس و …

علائم بيماري لوپوس

علايم لوپوس، مشابه علايم برخي از بيماري هاي پوستي است و بر همين اساس، تشخيص آن كار ساده اي نيست. بعضي افراد مستعد ابتلا به اين بيماري بدنيا مي آيند و عوامل ساده و معمولي همچون عفونت ها، مصرف بعضي دارو هاي خاص و يا حتي نور خورشيد، محرك ابتلاي آن ها به لوپوس مي شود. علايم و نشانه‌هايي كه ممكن است زنگ خطري براي عود بيماري لوپوس باشد.

  • خسته شدن بيش از حد انتظار
  • احساس ضعف مداوم
  • احساس درد در تمام بدن
  • داشتن تب به صورت خفيف يا شديد
  • بي اشتهايي مداوم
  • كاهش وزن ناخواسته
  • افزايش ريزش مو
  • خونريزي از بيني به صورت مكرر
  • زخم‌هاي سقف دهان به گونه اي كه خوردن غذاهاي تند سوزش ايجاد كند
  • بثورات پوستي در نقاط مختلف بدن
  • درد و تورم مفاصل
  • خستگي مفاصل هنگام برخواستن از خواب
  • درد قفسه سينه با افزايش تنفس و تنگي نفس
  • سرفه همراه با خلط خوني
  • سردردهاي غيرمعمول و مداوم با بيماري لوپوس
  • احساس حالت تهوع و استفراغ
  • احساس ناراحتي و درد در شكم به طور مداوم
  • ورم كردن پاها به طور مداوم
  • ورم كردن پلك‌ها
  • ديده شدن خون در ادرار

 

آيا روماتيسم لوپوس درمان قطعي دارد؟

درمان اين بيماري با توجه به نوع نشانه و علائم بروز كرده، متفاوت است. متأسفانه بايد گفت كه امروزه درمان كاملي براي لوپوس وجود ندارد اما بعضي از داروها و انواعي از روش هاي درماني، براي كنترل اين بيماري و حتي كاهش شدت آن شناخته شده كه پزشكان آن را مورد استفاده قرار مي دهند. مشخص نمودن نوع درمان با دارو و يا راه هاي ديگر، بستگي به تشخيص و بررسي و تصميم دكتر متخصص دارد. درمان به طور كلي شامل سركوب سيستم ايمني بدن است كه باعث كند شدن روند هجوم بيماري، به هر قسمت از بدن مي شود داروهايي كه به طور معمول براي درمان اين بيماري استفاده مي شود شامل: داروهاي ضد مالاريا، كورتيكو استروئيدها و داروهاي سركوب كننده سيستم ايمني است.

آيا بيماري لوپوس خطرناك است؟

بيماراني كه كليه آن ها مورد تهاجم اين بيماري قرار گرفته است علائمي هم چون خارش عمومي، درد قفسه سينه، تهوع و استفراغ، ورم پا و مشكلات ديگر در زمينه نارسايي كليه را تجربه مي كنند. اگر مغز بيمار مبتلا مورد تهاجم اين بيماري قرار گرفته باشد علائمي هم چون سردرد، سرگيجه، تغييرات رفتاري، توهم، سكته مغزي و تشنج و مشكلات حافظه به سراغش مي رود.

افرادي كه ريه هاي آن ها مورد تهاجم بيماري لوپوس قرار گرفته باشد باعث مي شود كه التهاب در پوشش داخلي قفسه سينه برايشان به وجود آيد كه اين امر موجب مي شود كه تنفس دردناك پيدا كنند. چنانچه قلب آن ها آسيب ديده باشد، التهاب ماهيچه هاي قلب، شريان ها و يا غشاي قلب برايشان به وجود مي آيد كه اين امر، خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و حمله قلبي را افزايش مي دهد.

لوپوس و عفونت

افراد داراي اين بيماري نسبت به عفونت آسيب پذير مي شوند چرا كه با تضعيف سيستم ايمني بدن عفونت هاي متعددي را تجربه خواهند كرد از جمله: عفونت ادراري، تنفسي، قارچي، عفونت با باكتري سالمونلا (تيفوئيد)، تب خال و زونا

لوپوس و سرطان

از ديگر مشكلات بيماري لوپوس افزايش احتمال ابتلا به سرطان است. پيشنهاد ما به شما مطالعه سرطان و راهكارهايي براي كاهش احتمال ابتلا به آن اين مطلب است.

مرگ بافت استخواني

اين عارضه زماني اتفاق مي افتد كه جريان خون به استخوان ها كاهش يافته، باعث ايجاد ترك هاي ريز در استخوان و در نهايت شكستگي و فروپاشي آن مي شود. اكثرا شيوع اين عارضه در مفصل ران است.

لوپوس و بارداري

زناني كه مبتلا به اين بيماري هستند در معرض سقط جنين قرار دارند و هم چنين فشار خون بالا در دوران بارداري دارند و يا سبب زايمان زودرس مي شود.

لوپوس و خون

بيماري لوپوس ممكن است منجر به مشكلات خون، از جمله كم خوني و افزايش خطر خونريزي يا لخته شدن خون گردد. همچنين مي تواند باعث التهاب رگ هاي خوني (واسكوليت) شود. لوپوس مي تواند باعث افزايش فشار خون شود، مخصوصا اگر كليه ها را درگير كرده باشد. لوپوس مي تواند در ايجاد كلسترول بالا نيز نقش داشته باشد كه بايد به طور سالانه با انجام آزمايش خون بررسي شده و در صورت نياز درمان شود.

لوپوس و سيستم عصبي

لوپوس سبب مشكلات گسترده از طريق سيستم عصبي مي شود. سردرد، مشكلات حافظه و زودرنج شدن، گاه و بي گاه به سراغ بعضي افراد مبتلا به لوپوس مي آيد. افراد مبتلا به لوپوس بيشتر در معرض خطر سكته مغزي هستند. لوپوس حتي در موارد كمياب سبب تشنج هم مي شود.

لوپوس و بهداشت رواني

افسردگي و اضطراب، مواردي هستند كه افراد مبتلا به لوپوس را تهديد مي كنند. اين مشكلات ممكن است در نتيجه تاثير بيماري روي سيستم عصبي به همراه فشار رواني كه فرد در مقابله با اين بيماري مزمن تحمل مي كند حاصل شود.

لوپوس و نوزادان

بيشتر كودكاني كه از مادران مبتلا به لوپوس بدنيا مي آيند كاملا سالم هستند اما در مواردي بسيار كمياب ممكن است كودك تازه متولد شده مبتلا به لوپوس نوزادي باشد. اين شرايط ممكن براي كودك، التهاب پوستي، كم خوني و مشكلات كبدي به وجود آورد.

لوپوس و كم خوني

لوپوس و داروهايي كه براي درمان آن به كار مي رود ممكن است در بعضي بيماران باعث كم خوني شود. نشانه هاي كم خوني زود خسته شدن و نفس كشيدن كوتاه است.

لوپوس و مشكلات گوارشي كبدي

مشكلات گوارشي كبدي در مورد بيماري لوپوس زياد شايع نيست اما برخي از افراد ممكن است درد سمت چپ شكم، تهوع، استفراغ، مشكل در بلع، التهاب كبد يا لوزالمعده را تجربه كنند.

لوپوس و پوست و دهان

بر روي قسمت هايي از بدن كه در معرض نور خورشيد قرار دارند، جوش ها و بثوراتي ديده مي شود از جمله صورت و مچ دست. بثورات پروانه اي شكل به خصوص بر روي گونه ‌ها و برآمدگي بيني، عادي است. برخي از افراد مبتلا به لوپوس متوجه تغيير رنگ انگشتان خود در هواي سرد مي شوند كه در ابتدا بسيار كم رنگ، سپس به رنگ آبي و در  نهايت قرمز مي شوند. به اين حالت، پديده رينود گفته مي شود. زخم هاي دهاني نيز ممكن است ايجاد شود كه امكان برگشت مكرر آنها وجود دارد.

لوپوس و مو

ريزش مو تقريبا عادي است و ممكن است در برخي از افراد مبتلا به بيماري لوپوس شديد باشد اما زماني كه تحت كنترل قرار مي‌گيرد معمولا دوباره رشد مي كند.

مفاصل و تاثيرات لوپوس

درد مفاصل به ويژه در مفاصل كوچك دست ‌ها و پاها شايع است. درد از يك مفصل به مفصل ديگر منتقل مي شود و اغلب با عنوان حركت باد بزني توصيف مي‌شود. در حدود 1 نفر از هر 20 نفر مبتلا به لوپوس، داراي مشكلات شديد مفصلي هستند. كمتر از 1 نفر در هر 20 نفر مبتلا به لوپوس، بيش فعالي مفصل يا شكلي از آرتروز به نام آرتروپاتي جكوود وجود دارد كه مي تواند باعث تغيير شكل مفاصل شود.

عاقبت بيماري لوپوس

لوپوس ممكن است مغز استخوان را تحت ‌تاثير قرار دهد و باعث كم خوني و كاهش تعداد پلاكت ‌ها (سلول هايي كه به لخته شدن خون كمك مي كنند) و يا گلبول هاي سفيد خون شود. برخي افراد مبتلا به لوپوس بيشتر در معرض خطر لخته شدن خون در رگ ها و يا در شريان ها قرار دارند. افراد مبتلا به بيماري لوپوس ممكن است از تورم غدد لنفاوي رنج ببرند كه مي تواند باعث ناراحتي آن ها شود. به ندرت، لوپوس مي تواند بر روي چشم ها اثر بگذارد و باعث قرمزي دردناك چشم و يا تغيير در بينايي شود البته قرمزي چشم دلايل بسيار مهمي دارد كه مي توانيد آن را در اين مطلب مطالعه فرماييد.

در حدود يك سوم افراد مبتلا به لوپوس، باعث ايجاد يك بيماري خود ايمني اضافي مي شوند از قبيل بيماري خود ايمني تيروئيد، اختلالات تيروئيدي در زنان، به ويژه نوعي كه باعث كم تحركي غده تيروئيد مي شود. خشكي شديد چشم ها و دهان (سندرم شوگرن) و آرتريت روماتوئيد يا التهاب عضلات (ميوزيت)، اما اين موارد خيلي كم، شايع هستند.

آيا بيماري لوپوس واگيردار است ؟

اين بيماري خود ايمني واگيردار نيست، زيرا لوپوس نمي‌تواند از فردي به فردي ديگر منتقل شود.

تاثير بيماري لوپوس بر زندگي افراد مبتلا

زندگي در كنار لوپوس، خستگي مزمن و درد مفاصل را هميشه همراه خواهد داشت و ممكن است كارهاي روزمره و يا نگهداري از كودكان را براي فرد سخت كند. در مواقعي كه آثار اين بيماري در بدن دوباره فعال مي شود، بهتر است فرد مبتلا، فعاليت خود را كم كند و از ديگران براي انجام كارها كمك بگيرد اما بيشتر افراد مبتلا به لوپوس مي توانند فعاليت هاي معمول خود را بدون كاهش يا توقف ادامه دهند. بيماران لوپوسي براي پيشگيري از پوكي استخوان، بيماري هاي قلبي-عروقي، ضعف عضله، و براي داشتن روحيه خوب، بايد حتما ورزش را بخشي از زندگي خود قرار دهند براي تقويت روحيه و احساس شادي بيشتر در زندگي به اين لينك ( https://chandochon.com/false-habits-that-ruin-happiness/ ) مراجعه فرماييد.

منبع: چندوچون

چگونه پاستا درست كنيم؟

۷۴ بازديد

پاستا يكي از خوشمزه ترين و جذاب ترين غذاهاي ايتاليايي است كه طرفداران زيادي دارد. يعني بسياري از افراد براي امتحان كردن اين غذا، به رستوران هاي ايتاليايي مي روند تا انواع مختلفي از پاستاهاي خوشمزه را تست كنند. اما حقيقت اين است كه درست كردن پاستا در خانه چندان كار سختي نيست و شما مي توانيد به راحتي اين كار را انجام دهيد. همانطور كه قبلا طرز تهيه پاستا با ژامبون ترد را به شما آموزش داديم، در اين مقاله طرز تهيه دو نوع پاستا را به شما آموزش مي دهيم، براي طرز تهيه پاستا رستوراني كافي است دستور العمل هاي زير را انجام دهيد.

طرز تهيه پاستا خانگي

آيا مي دانيد طرز تهيه پاستا خانگي چقدر آسان است؟ درست است كه شما مي توانيد با مراجعه به يك فروشگاه، به راحتي يك جعبه و اصلا هر تعداد بسته اي كه دوست داريد، پاستا خريداري كنيد، اما ما يك پيشنهاد هيجان انگيز براي شما داريم مثلا مي توانيد در خانه به سليقه خودتان پاستا مورد علاقه خود را با قيمت خيلي به صرفه درست كنيد، در اين مطلب با ما همراه باشيد تا با طرز تهيه پاستا آشنا شويد.

فيلم طرز تهيه پاستا فتوچيني

چگونه در خانه پاستا فتوچيني (آشيانه اي) درست كنم؟

براي درست كردن يك رشته پاستا خوشمزه، شما به يك ساعت زمان نياز داريد.

طرز تهيه پاستا فتوچيني (آشيانه اي)

طرز تهيه پاستا آشيانه اي

مواد لازم:

  • 2 فنجان آرد، به علاوه مقداري آرد اضافي براي رول كردن پاستا
  • يك دوم قاشق چايخوري نمك
  • سه عدد تخم مرغ بزرگ

تجهيزات لازم براي درست كردن پاستا

  • كاسه مخلوط كردن
  • چنگال يا مخلوط كن
  • دستگاه پاستا ساز
  • ورق هاي پخت و پز
  • حوله تميز

طرز تهيه پاستا

مرحله اول

آرد و نمك را با هم تركيب كنيد، آرد و نمك را با يك چنگال در يك كاسه مخلوط كن متوسط ريخته و هم بزنيد.

مرحله دوم

تخم مرغ ها را اضافه كنيد، يك چاه عميق در وسط آرد ايجاد كنيد و تخم مرغ ها را درون اين چاله بشكنيد. تخم مرغ ها را با چنگال تركيب كنيد تا خوب با هم مخلوط شوند.

مرحله سوپم 

تركيب كردن آرد و تخم مرغ ها را آغاز كنيد، همان طور كه تخم مرغ ها را مي زنيد، به تدريج آرد را از قسمت زيرين به كناره ها بياوريد و مخلوط كنيد. عجله نكنيد، در ابتدا ممكن است تخم مرغ ها كمي آبكي به نظر برسند. پس از افزودن مقدار كافي از آرد، خمير و ماده نرمي به دست خواهد آمد. اگر آرد اضافه آمد، نگران نباشيد، چرا كه تا زماني به اضافه كردن آرد نياز داريد كه مايه شما نرم شود.

مرحله چهارم

خمير پاستا را ورز دهيد، خمير و آرد اضافي را روي سطح كار خود قرار داده و ورز دهيد. خمير را روي سطح بكشيد، صاف كنيد و دوباره ورز دهيد. اين خمير در ابتدا بسيار نرم است و با ادامه اين كار كمي سفت خواهد شد. بعد از سفت شدن، خمير را مقداري ورز دهيد. در صورت نياز (اگر خمير به دستتان مي چسبد) مقداري ديگر آرد به مايه اضافه نماييد. يك چاقوي پارينگ را به درون خمير فرو بريد، اگر حباب هاي هوا را درون خمير ديديد، به ورز دادن ادامه دهيد. هنگامي كه ديگر خبري از حباب درون خمير نبود و خمير به شكل لاستيك درآمد، مايه شما آمده است.

مرحله پنجم

به خمير پاستا استراحت دهيد، يك كاسه تميز و خشك را آورده و اين توپ خميري را درون آن قرار دهيد. سپس روي آن را به وسيله يك بشقاب و يا درب پلاستيكي بپوشانيد. براي مدت نيم ساعت صبر كنيد تا خمير استراحت كند.

نكته: در اين مرحله خمير پاستا را مي توان تا 24 ساعت در يخچال نگهداري كرد. اما قبل از استفاده از آن لازم است تا اين خمير دوباره دماي اتاق برگردد.

مرحله ششم

خمير پاستا را تقسيم كنيد، يك ورقه پخت و پز را سخاوتمندانه با آرد بپوشانيد و توپ خمير را روي آن قرار دهيد. خمير را به چهار قسمت مساوي تقسيم نماييد. هر تكه از خمير را با آرد بپوشانيد و روي آن ها يك پارچه تميز بكشيد.

توجه: در اين مرحله لازم است تا شما همه چيز را به خوبي آردي كنيد. اگر خمير حالت چسبندگي دارد، روي آن آرد بزنيد.

مرحله هفتم

رول كردن مايه پاستا را آغاز كنيد، دستگاه پاستاساز را روي درجه يك تنظيم كنيد. يك تكه از خمير برداشته و با دستان خود صاف كنيد و آن را درون دستگاه قرار دهيد.

اين كار را يك يا دوبار انجام دهيد تا پاستا به درستي شكل بگيرد. پاستاها را تا كنيد و درون دستگاه قرار دهيد. اين مرحله را نيز دو يا سه بار انجام دهيد. اين كار به تقويت گلوتن موجود در آرد كمك مي كند و به هنگام پختگي بافت آن نرم تر خواهد شد.

مرحله هشتم

پاستا ها را نازك كنيد، تنظيمات دستگاه را تغيير دهيد تا پاستا نازك تر شود. اين كار را دو يا سه بار انجام دهيد تا پاستاي شما نازك شوند. اگر طول پاستاهاي شما بسيار زياد شد، مي توانيد آن ها را روي تخته قرار داده و آن ها را به دو نيم تقسيم كنيد.

مرحله نهم

پاستاها را برش بزنيد، در اين مرحله لازم است تا اندازه پاستاها را درست كنيد. سپس آن ها را درون سبدي بزرگ و پهن به گونه اي بريزيد كه به هم نچسبند. سپس آن ها را روي ورقه هاي پخت و پز آرد پاشيده شده بچينيد و روي آن ها دستمال آشپزخانه قرار دهيد. شما مي توانيد بلافاصله از اين پاستاها استفاده كنيد و يا مي توانيد آن ها را خشك كرده و بعد آن ها را بپزيد. شما مي توانيد آن ها را جايي پهن كرده و خشك كنيد. همچنين مي توانيد اين پاستاهاي خشك شده را درون ظرفي كه هوا در آن غيرقابل نفوذ باشد، براي چند هفته نگهداري كنيد.

فيلم آموزش طرز تهيه پاستا مرغ

طرز تهيه پاستا آلفردو رستوراني

يكي از خوشمزه ترين انواع پاستا كه مي توانيد در خانه درست كنيد، پاستا با سس آلفردو و مرغ است. اگر از طعم اين پاستا لذت مي بريد، مي توانيد براي تهيه آن، به شيوه زير عمل كنيد:

مواد لازم براي پاستا مرغ با سس آلفردو

  • يك چهارم پيمانه كره
  • يك پيمانه خامه
  • يك حبه سير خرد شده سير
  • يك پيمانه و نيم پنير پارمزان رنده شده
  • يك چهارم پيمانه جعفري تازه ريز شده
  • مواد لازم براي پاستا
  • 500 گرم پاستا
  • نيم پيمانه كره
  • 300 گرم سينه مرغ پخته و تكه شده
  • مقدار جعفري
  • نمك و فلفل

طرز تهيه سس آلفردو

ماهيتابه اي آورده و آن را روي حرارت كم قرار دهيد. سپس كمي كره درون تابه ريخته و صبر كنيد تا ذوب شود. بعد مي بايست خامه را به تابه بيفزاييد و براي مدت 5 دقيقه آن ها را بجوشانيد. سپس جعفري، پنير و سير را به اين مخلوط اضافه نماييد. آن ها را مرتب هم زنيد. سپس زير تابه را خاموش كنيد. سس شما آماده است.

طرز تهيه پاستا ساده با مرغ

ظرفي آورده و درون آن مقدار آب بريزيد و آن را روي حرارت قرار دهيد. بعد از آنكه آب به جوش آمد، روغن و نمك به آن بيفزاييد. سپس پاستاها را درون آب در حال جوشيدن بريزيد. صبر كنيد تا پاستاها بپزند. يكي دو بار هم زدن پاستاها كفايت مي كند.

در اين حين شما بايد مرغ را آماده كنيد. به اين منظور درون تابه اي ديگر مقداري كره بريزيد و صبر كنيد تا بر اثر حرارت آب شود. سپس مرغ را به آن ضافه كرده و تفت دهيد. سپس سس آلفردويي كه آماده كرديد را به همراه نمك و فلفل به مرغ بيفزاييد. آن ها را خوب هم بزنيد تا مرغ طعم بگيرد.

حال مي بايست پاستايي را كه پخته ايد را آبكشي نماييد. ظرفي را مقداري گرم كنيد و پاستاهاي آب كشي شده را درون آن بريزيد و مرغ و سس را به آن بيفزاييد. به همين آساني پاستا با سس آلفردو و مرغ آماده سرو خواهد شد.

طرز تهيه پاستا پنه

يكي ديگر از انواع محبوب پاستاها، پاستا پنه با سس آلفردو است. براي درست كردن آن، به مواد اوليه زير نياز داريد:

مواد لازم براي پاستا پنه

  • 200 گرم فيله يا سينه مرغ
  • يك پيمانه قارچ اسلايس شده
  • 1 عدد پياز سفيد خورد شده (خلالي)
  • يك و نيم پيمانه آب مرغ
  • سه چهارم پيمانه خامه
  • 200 گرم پاستا پنه
  • نصف پيمانه پودر پنير پارمزان
  • مقداري روغن
  • نمك و فلفل

طرز تهيه

براي درست كردن پاستا پنه با سس آلفردو، بايد به اندازه گوشت هاي خورشتي، يعني به شكل باريك، خرد كنيد. سپس آن ها را درون روغن تفت دهيد. اين كار را براي مدت 2 الي 3 دقيقه انجام دهيد تا رنگ مرغ تغيير كرده و سفيد شود. بعد آن ها را از قابلمه خارج كنيد و كنار بگذاريد. سپس بايد قارچ و پياز را درون قابلمه بريزيد و با هم تفت دهيد.

هنگامي كه آب قارچ ها تبخير شد و پيازها طلايي رنگ شدند، مرغ ها را به آن ها اضافه نماييد. در آخر كمي نمك و فلفل به اين مخلوط بيفزاييد. در نهايت آب مرغ و خامه را نيز به قابلمه بريزيد. اكنون بايد پاستا را درون قابلمه بريزيد و حرارت را كم كنيد تا به آهستگي بجوشد و پخته شود.

15 دقيقه زمان براي اين كار كافي است. در اين 15 دقيقه چند بار پاستا را هم بزنيد تا به هم نچسبند و خوب پخته شوند. بعد از پخته شدن پاستا، پنير پارمزان را به آن اضافه كرده و روي آن ها نمك و فلفل بپاشيد. براي تزئين مي توانيد از جعفري و پنير استفاده كنيد. پاستا خوشمزه شما آماده است و مي توانيد از خوردن آن لذت ببريد.

فيلم طرز تهيه پاستا عربيتا

طرز تهيه پاستا عربيتا

يكي ديگر از بهترين انواع پاستاها، پاستا عربيتا نام دارد. اين پاستاي معروف و محبوب را مي توانيد در منوي رستوارن هاي بين المللي بيابيد. سير، گوجه و فلفل است كه طعم فوق العاده اي به اين پاستا مي بخشد. اگر دوست داريد اين پاستا را در خانه درست كنيد، در ادامه طرز تهيه آن را ياد خواهيد گرفت:

مواد لازم براي تهيه پاستا عربيتا

  • يك قاشق غذاخوري روغن زيتون
  • يك عدد پياز
  • چهار حبه سير
  • يك قاشق چاي خوري نمك
  • نصف قاشق چاي خوري فلفل قرمز و فلفل سياه
  • يك پيمانه گوجه فرنگي نگيني
  • يك پيمانه پوره گوجه فرنگي
  • يك پيمانه و نيم آب
  • 300 گرم پاستا پنه
  • يك عدد فلفل تند خرد شده
  • يك سوم پيمانه برگ ريحان
  • نصف پيمانه زيتون سياه حلقه حلقه شده
  • 50 گرم پودر پنير پارمسان

طرز تهيه پاستا عربيتا

طرز تهيه پاستا عربيتا به اين صورت است؛ تابه اي بزرگ آورده و به اندازه يك قاشق غذاخوري درون آن روغن زيتون بريزيد. سپس پيازهاي نگيني خرد شده را درون تابه تفت دهيد تا سبك شود. سپس سير را به آن اضافه نماييد و براي مدت يك دقيقه تفت دهيد.

بعد بايد فلفل قرمز خرد شده را به همراه فلفل سياه و قرمز به تابه بيفزاييد و 3 دقيقه تفت دهيد. بعد از آن نوبت به اضافه كردن گوجه فرنگي هاي خرد شده مي رسد. سپس پوره گوجه را به همراه آب به تابه بيفزاييد. كمي صبر كنيد تا اين مخلوط به جوش آيد.

بعد از آنكه شاهد به جوش آمدن اين مخلوط شديد، پنه را به تابه بيفزاييد. در آن را بگذاريد و اجازه دهيد تا 10 دقيقه خوب در تابه بپزد و نرم شود. بعد از اين مدت و زماني كه پنه آب گوجه را جذب كرد، سپس زيتون را به آن بيفزاييد. داغ داغ آن را درون ظرفي كه دوست داريد سروي كنيد و پودر پنير پارمسان و برگ ريحان را روي آن بريزيد، پاستا شما آماده سرو خواهد بود.

برخي از افراد اين پاستا را با چند تكه گوشت دوست دارند. اگر شما هم جز اين دست از افراد هستيد، مي توانيد چند تكه گوشت گاو، چند تكه مرغ، چند تكه گوشت بوقلمون را گريل كرده و طعم دار نماييد و آن را روي پاستا عربيتا بچينيد. همچنين مي توانيد اين گوشت ها را در تركيب فلفل قرمز، روغن زيتون و سير بلغطانيد و سپس آن ها را گريل نماييد. به اين صورت مي توانيد غذاي بسيار خوشمزه ميل كنيد.

سخن پاياني

در صورتي كه به غذاهاي فست فودي علاقه منديد مي توانيد طرز تهيه پيتزاي خانگي با توستر در خانه + انواع پيتزا در جهان را مطالعه كنيد. اگر شما جز طرفداران غذاهاي ايتاليايي هستيد و دوست داريد يك پاستاي خوشمزه درست كنيد، مي توانيد با استفاده از روش هايي كه در بالا معرفي كرديم، انواع پاستا را درست كنيد. همچنين مي توانيد صفر تا صد اين غذاهاي خوشمزه را خودتان درست كنيد، مي توانيد رشته هاي پاستا را با توجه به دستورالعملي كه ارائه داديم، در خانه درست كنيد و از آشپزي حرفه اي خود لذت ببريد

منبع: چندوچون

 

نگهداري كاكتوس در تابستان

۶۸ بازديد

اگر شما نيز از علاقه مندان به گياه زيبا و دوست داشتني كاكتوس هستيد، جاي دارد كه در ادامه مبحث روش نگهداري كاكتوس + انواع كاكتوس ها با روش نگهداري كاكتوس در تابستان آشنا شده و از اين گياه در فصل گرما مراقبت هاي لازم را به عمل بياوريد. از اين روي در ادامه با چند وچون همراه بوده و اين فرمول را مطالعه نماييد.

روش نگهداري از كاكتوس در تابستان

كاكتوس يكي از گياهان خانگي است، كه براي پرورش صحيح و رشد آن در فصل تابستان شرايط نگهداري كاكتوس در اين فصل را بدانيد، در نتيجه با چندوچون همراه باشيد.

آبياري بيشتر

مي دانيم كه كاكتوس گياه موقعيت هاي جغرافيايي گرمسير است و قادر به نگهداري و ذخيره آب در بافت خود خواهد بود، البته اين موضوع مانع از آبياري گياه به ميزان مناسب نخواهد شد. بديهي است كه كاكتوس ها در فصل گرما به ميزان آب بيشتري نياز دارند. اما نمي توان اين موضوع را از پيش مقياس كرده و حجم خاصي براي آن در نظر گرفت. هميشه توجه داشته باشيد كه اگر حالت بافت كاكتوس كمي خميده و چروكيده شده است، حتما ميزان آبياري شما كم بوده و بايد آب بيشتري به گياه بدهيد.

با تامين آب لازم، رفته رفته حالت چروكيدگي آن برطرف شده و مجدد بافتي كشيده و درخشان خواهد داشت. اما توصيه مي كنيم كه از پيش نسبت به نوع كاكتوسي كه نگهداري مي كنيد، از وضعيت آبرساني مورد نياز آن آگاهي پيدا كرده و منتظر رسيدن به وضعيت خمودگي و چروكيدگي گياه نباشيد.

نكته

حتما دقت داشته باشيد كه اگر كاكتوس شما از آن دسته كاكتوس هايي است كه در فصل تابستان به خواب فرو مي رود، بايد در اين دوران، ميزان آبياري آن را محدودتر سازيد. همان طور كه مي دانيد در زمان خواب گياه، به آبياري كمتري نياز خواهد بود و لازم است كه ميزان آبياري كاكتوس ها را در فصل تابستان به حداقل برسانيد.

به طور مثال كاكتوس ليتپوس، فصل تابستان و زمان گرما را براي خواب انتخاب مي كند و لازم است كه در اين فصل از سال، آبياري كاكتوس ليتپوس را به حداقل برسانيد، يا به طور مثال كاكتوس هاي گوشتي نيز شرايط نگهداري متفاوتي دارند كه در اين لينك ( https://chandochon.com/succulent-plant/ ) مي توانيد آن را مطالعه كنيد.

دور كردن از نور مستقيم خورشيد

به ياد داشته باشيد كه حتما در فصل تابستان كاكتوس ها را از تابش مستقيم نور خورشيد دور نگه داريد. تابش مستقيم نور خورشيد براي كاكتوس هاي خانگي، آزاردهنده بوده و رفته رفته سوختگي و لك روي بدنه آن ها ايجاد مي كند. البته اين موضوع در خصوص كاكتوس هاي بياباني صادق نيست و سازگاري آن ها با نور مستقيم و تند آفتاب بيشتر است. توصيه مي شود براي دريافت نور خورشيد از سوي كاكتوس ها، بدون آن كه صدمه اي به آن ها برسد؛ از يك لايه فيلتر بين نور خورشيد و كاكتوس بهره مند شويد.

در ضمن توجه داشته باشيد كه ميزان تحمل نور آفتاب در ميان كاكتوس هاي مختلف، متفاوت است و همه آن ها شرايط يكساني از جهت قرار گرفتن در مقابل نور مستقيم نور خورشيد ندارند. كاكتوس هاي داراي تيغ و مو، چون كاكتوس اسپوستوا يا سفالئسرئوس، مقاومت بيشتري در مقابل نور مستقيم نور خورشيد داشته و بسيار ديرتر عكس العمل منفي از خود نشان مي دهند.

به طور كلي اگر چه تابش نور خورشيد براي رشد گياه كاكتوس و يا هر گياه ديگري كاملا لازم بوده و نمي توان آن را حذف كرد، اما با اين همه بايد به ميزان دريافت نور خورشيد توجه كافي داشته باشيد و از زياد قرار دادن گياه در معرض آفتاب يا محدود كردن بيش از حد آن، خودداري نماييد. همان اندازه كه تابش زياد نور خورشيد به گياه كاكتوس، صدمه رسان خواهد بود؛ كمبود آن نيز اين گياه را دچار مشكل خواهد كرد. برگ هاي چروكيده و ريشه آسيب ديده خواهند شد.

دماي مناسب كاكتوس

به ياد داشته باشيد كه اگرچه گياه كاكتوس تحمل دمايي بالايي دارد، اما اين بدان معنا نيست كه مي توانيد اين گياه را در هر دمايي قرار دهيد. حداكثر دماي قابل تحمل براي اكثر گونه هاي كاكتوس، چيزي در حدود 50 درجه سانتي گراد است و بيش از آن براي گياه آزاردهنده بوده و بافت آن را تحت آسيب قرار مي دهد. البته بيشتر كاكتوس ها در دمايي تا 38 درجه وضعيت مناسبي دارند و شما نيز براي راحتي و رفاه گياه كاكتوس خود، بهتر است آن ا در دمايي بين 12 تا 20 درجه سانتي گراد و حتي كمتر از اين قرار دهيد.

شما مي توانيد از يك دماسنج در محيط قرارگيري كاكتوس ها استفاده كرده و هميشه دماي محيط آن ها را مورد بررسي قرار دهيد. اگر مي خواهيد گياه كاكتوس شاداب و هميشه سرزنده اي داشته باشيد، اين روش بهترين كاري است كه براي چك كردن دماي محيط، پيش رو خواهيد داشت.

نگهداري از كاكتوس در فصل گرما با كود مناسب

در فصل تابستان بايد به سراغ كودهايي برويد كه سطح ازت پاييني دارند و ميزان پتاس آن ها بالا است. مقدار كوددهي مناسب كاكتوس ها در تابستان، ماهي يك بار در نظر گرفته شده است و البته بايد دقت داشته باشيد كه كاكتوس هاي در خواب، نيازي به كوددهي ندارند و كود رساني به اين كاكتوس ها را بايد به زمان بيدار شدن آن ها از خواب فصلي اختصاص دهيد.

روش صحيح آبدهي كاكتوس

نكته 1

براي آبياري كاكتوس، بهتر است از دو جهت مختلف، يعني از روي گلدان و از زير گلدان استفاده نماييد. به ياد داشته باشيد كه نمي خواهيم ريشه كاكتوس خشك شود، زيرا در اين صورت حتي با آبياري هاي بعدي، باز امكان خشك شدن ريشه گياه وجود خواهد داشت.

نكته 2:

دقت داشته باشيد كه اگر كاكتوس شما عادت به نگهداري در فضاي آزاد دارد، قطعا رطوبت را سريع تر از دست داده و بايد در فصل گرما و تابستان، ميزان آبياري بيشتري براي آن در نظر بگيريد، يا به شكلي ديگر فاصله آبياري ها را كمتر كرده و در بازه هاي زماني نزديك تر به هم، نسبت به آب دادن به گياه كاكتوس، اقدام كنيد.

سخن پاياني

شما چطور از گياه كاكتوس مراقبت مي كنيد و چه روش هايي را براي نگهداري از كاكتوس در تابستان مورد نظر قرار مي دهيد؟ آيا از گل هاي بهاري و طريقه نگهداري آن ها چيزي ميدانيد؟ ايده ها و نظريات خود را در بخش ديدگاه چند و چون با ما و ديگر خوانندگان در ميان بگذاريد.

 منبع: چندوچون

آموزش بيزينس اكانت اينستاگرام (+ خارج شدن از حالت بيزينس)

۶۲ بازديد

اگر پيش تر به دلايل شخصي از اينستاگرام استفاده مي كرديد، چرا امروز از آن براي تجارت خود استفاده نمي كنيد؟ كسب و كار آنلاين چيست ؟ ايده هاي جالب براي راه اندازي آن وجود دارد كه اينستاگرام بستر مناسبي را براي شما فراهم كرده كه بتوانيد به راحتي با كمي تلاش درآمد داشته باشيد. اينستاگرام نمايه تجاري خود يا همان بيزينس اكانت اينستاگرام را در سال 2016 به كاربران خويش معرفي كرد. از آن زمان تا به امروز، بازاريابان رسانه هاي اجتماعي از اين پلتفرم به نفع خود (و به درستي) براي كسب سود در كسب و كار استفاده كرده اند. امروز ساختن بيزينس اكانت اينستاگرام بخشي از استراتژي بازاريابي كسب و كار در رسانه هاي اجتماعي بزرگ محسوب مي شود. در اين مطلب ما قصد داريم آموزش بيزينس اكانت اينستاگرام را در اختيارتان قرار دهيم، همچنين مراحل آموزش بيزينس اكانت اينستاگرام را به شما ياد خواهيم داد.

پيج كاري اينستاگرام چيست؟

ايجاد و ساخت بيزينس اكانت اينستاگرام براي تجارت و كسب و كار شما و همچنين براي بازاريابان، رهبران و مشتريان مزايايي ايجاد مي كند. در سال 2017، 25 ميليون شغل و كسب و كار در اينستاگرام ثبت شد. آيا مي توانيد تصور كنيد كه اكنون در سال 2020 اين عدد به چند رسيده است؟ ساخت بيزينس اكانت اينستاگرام كاملا رايگان است و به صاحبان كسب و كار اجازه بهتر و بيشتر ديده شدن را مي دهد. اين پروفايل ها ويژگي هاي بيشتري نسبت به پروفايل هاي شخصي دارند، از جمله دسترسي به تجزيه و تحليل (insight)، هدف قرار دادن تبليغات و يك دكمه تماس در پروفايل پيج شما.

اگر در مورد نحوه ايجاد يك پروفايل تجاري كنجكاو هستيد، در جاي درستي ايستاده ايد، چرا كه ما قصد داريم در اين مطلب راهنماي گام به گام ساخت بيزينس اكانت اينستاگرام را در اختيارتان قرار دهيم. همچنين در اين مطلب مي توانيد با مزايا بيزينس اكانت پروفايل اينستاگرام آشنا خواهيد شد. پس به شما پيشنهاد مي كنيم مطالعه اين مطلب را از دست ندهيد.

ساخت پيج كاري در اينستاگرام

  • برنامه اينستاگرام را دانلود كرده و آن را راه اندازي كنيد.
  • با آدرس ايميل حرفه اي خود وارد برنامه شويد.
  • براي پيج كاري خود نام كاربري و رمزعبور ايجاد كنيد.
  • يك تصوير پروفايل حرفه اي از براي شركت يا كسب و كار خود اضافه كنيد كه به راحتي نوع حرفه شما قابل تشخيص باشد.
  • به تنظيمات حساب كاربري خود رفته و به سمت پايين برويد تا به حساب كاربري تجاري وارد شويد.
  • اطلاعات درخواستي مانند نام تجاري، محل و شماره تلفن را درخواست كنيد.
  • شروع به ارسال محتواي متناسب با شغل كنيد، از هشتگ استفاده كنيد و ساير حساب هاي تجاري در صنعت خود را دنبال كنيد.

 

اگر اين اطلاعات براي شما كافي نبود، بهتر است بيزينس اكانت اينستاگرام را با جزئيات بيشتري آموزش دهيم:
اگر قبل تر يك حساب كاربري شخصي در اينستاگرام ايجاد كرده ايد، مي دانيد كه اين كار بسيار آسان است. خوشبختانه، اينستاگرام روند ايجاد پروفايل تجاري را به همين سادگي قرار داده است.

 

آموزش بيزينس اكانت اينستاگرام

برنامه اينستاگرام را دانلود كنيد 

اين ممكن است واضح به نظر برسد، اما برنامه موبايل براي اينستاگرام بسيار كاربر پسندتر از برنامه اينستاگرام براي نسخه دسكتاپ است. اگر اين نرم افزار را در تلفن هوشمند خود نداريد، قدم برداريد.
نكته: اينستاگرام يك نرم افزار رايگان است كه شما مي توانيد آن را از اپل استور و يا گوگل پلي دانلود نماييد.

ايجاد حساب كاربري شخصي

اين ممكن است چندان كارآمد به نظر نرسد، اما به ياد داشته باشيد: در پشت هر شغلي انسان ها قرار مي گيرند. اگر حساب اينستاگرام نداريد، قبل از ايجاد حساب كاربري تجاري بايد يك حساب كاربري شخصي ايجاد كنيد. اگر كار را از ابتدا شروع مي كنيد، با ايميل مدير رسانه هاي اجتماعي خود يك پروفايل ايجاد كنيد يا يك ايميل ساختگي مانند socialmedia@yourbusiness.com را به اين كار اختصاص دهيد. اين كار باعث نمي شود اينستاگرام هر يك از اطلاعات شخصي شما را از حساب فيس بوك بيرون بكشد.

انتخاب نام كاربري و رمز عبور

پس از ايجاد نمايه، اينستاگرام از شما مي خواهد كه يك نام كاربري و رمز عبور را به حساب خود تعيين كنيد. اگرچه ما هنوز اين حساب را به عنوان يك نمايه تجاري تبديل نكرده ايم، اما اكنون زمان آن رسيده است كه اينگونه عمل كنيد. نام كاربري كه براي شركت خود انتخاب مي كنيد بايد براي مشتريان و عموم مردم آسان باشد. چه چيزي آسان تر از نام شركت شما؟ در تمام شبكه هاي اجتماعي، نام كاربري بايد براي افزايش سهولت دسترسي براي مشتريان و افزايش اعتبار برند شما انتخاب شود.

اگر نام شركت شما پيش تر توسط فردي ديگر گرفته شده است، مي توانيد از پسوندهاي مرتبط به همراه نام شركت به عنوان نام كاربري حساب تجاري اينستاگرام خود استفاده نماييد. همچنين خوب است رمزي را انتخاب كنيد كه ضمن حفظ امنيت، براي استفاده از بازاريابان و مديران حساب تجاري آسان باشد.

انتخاب يك تصوير براي پروفايل

اكنون زمان آن است كه به جاي بارگذاري تصويري از يك توله سگ و يا عكسي از طبيعت، از لوگوي برند خود به عنوان تصوير بيزينس اكانت اينستاگرام استفاده كنيد. پس اين امر نه تنها به طور كلي آگاهي از برند را افزايش مي دهد بلكه باعث اطمينان مشتريان و ساير علاقه مندان به تجارت شما مي شود كه در جاي مناسب قرار دارند.

تغيير به حساب كاربري تجاري

اكنون حساب كاربري تجاري شما آماده است و شما مي توانيد به راحتي از طريق پروفايل شخصي خود، به حساب كاربري تجاري شيفت نماييد. روي دكمه “تنظيمات” از منو در گوشه سمت راست بالاي صفحه حساب كاربري خود ضربه بزنيد. اين دكمه به نظر در در iOS چيزي شبيه به دنده و در تلفن هاي Android ممكن است شبيه به دنده يا دايره اي شكل باشد.

از اين قسمت به سمت پايين حركت كنيد تا هنگامي كه گزينه “Try Instagram Business Tools” را ببينيد. روي آن كليك نماييد تا زماني كه اسلايدشوها شما را به اتصال به صفحه فيسبوك هدايت كنند. اينستاگرام از شما مي خواهد تا نمايه تجاري Facebook خود را به صفحه اينستاگرام وصل كنيد. همچنين از شما مي خواهد كه كسب و كار خود را طبقه بندي كرده و اطلاعات تماس خود را درج كنيد. اخيرا ميتوانيد اين مرحله را رد كنيد و بدون نياز به اتصال به فيس بوك حساب كاري خود را بيزينسي كنيد.

 كامل كردن اطلاعات حساب كاربري

قبل از شروع به ارسال عكس و فيلم، حتما فيلدهاي مربوط به اطلاعات شركت و تماس با اينستاگرام خود را پر كنيد. اين اطمينان حاصل خواهد كرد كه هركسي كه از صفحه پروفايل شما بازديد مي كند، مي تواند ايده اي راجع به آنچه شما انجام مي دهيد، موقعيت مكاني شما و چگونگي تماس با تيم شما داشته باشد. اين كار را مي توانيد در هر زمان و با زدن دكمه “ويرايش صفحه كاربري” در پروفايل خود خود انجام دهيد.

 

اكنون كه نمايه اينستاگرام خود را با موفقيت به بيزينس اكانت اينستاگرام تبديل كرده ايد، مي توانيد با اطلاعاتي درباره سازمان و نام تجاري خود كار خود را براي پر كردن بيزينس اكانت اينستاگرام خود آغاز نماييد. و فراموش نكنيد كه Instagram Nametag خود را تنظيم كرده و آن را در كسب و كار خود به نمايش بگذاريد. اين امر باعث مي شود تا پروفايل تجاري جديد شما در اينستاگرام پيدا شود.

 

مزاياي بيزينس پروفايل اينستاگرام

اگر سهولت ساخت يك نمايه تجاري شما را مجاب به ساخت آن نكرده است، شايد خوب باشد كه شما با مزيت هاي استفاده از حساب كاربري تجاري اين شبكه اجتماعي آشنا شويد، حسابي كه به سادگي مي توانيد با آن كارفرماي خودتان باشيد و كسب و كار تازه اي را شروع كنيد 

Instagram Insights (آناليز پيج اينستاگرام)

Instagram Insights به بازارياب ها اين امكان را مي دهد تا آن ها بتوانند عملكرد كسب و كار خود را در اين پلتفرم بسنجند و رصد كنند. تجزيه و تحليل هاي اينستاگرام مي تواند ميزان ترافيك به صفحه شما، كليك وب سايت، دسترسي و حتي impression هاي كلي را رديابي كند.

promote در اينستاگرام

تبليغات اينستاگرام گزينه اي مناسب براي كاربران با نمايه تجاري است. اگر نياز داريد تا در يك بستر خوب، تبليغات كسب و كار خود را تبليغ كنيد، اينستاگرام بستري مناسب براي شما خواهد بود.

ارتباط سريع مخاطب

دكمه تماس با كسب و كار در اين صفحه وجود دارد. با استفاده از اين ويژگي، افرادي كه از نمايه شما بازديد مي كنند نيازي به ترك صفحه ندارند تا با شما ارتباط برقرار كنند. درعوض، آن ها به سادگي مي توانند از اطلاعات تماسي كه به آن ها ارائه مي دهيد استفاده كرده و سريعا به آن دسترسي پيدا كنند. اگر مشتريان ترجيح مي دهند در صفحه باقي بمانند، هميشه گزينه دايركت مسيج را در اختيار دارند.

گذاشتن لينك در استوري

اينستاگرام همانند واتس آپ داراي بخش استوري است براي آموزش استوري واتس آپ به اين لينك مراجعه كنيد، امكان استفاده از پيوندها براي حساب هاي اينستاگرام با بيش از ده هزار فالوور امكان پذير است. اين ويژگي كه تنها براي حساب هاي تأييد شده در اينستاگرام قابل دسترس است، يكي ديگر از راه هاي عالي براي هدايت ترافيك به سايت شما درست از طريق پروفايل تجاري اينستاگرام خواهد بود.

استفاده از حساب تجاري اينستاگرام خود

بعد از راه اندازي حساب تجاري اينستاگرام خود، نوبت به آن مي رسد تا از فرصت هاي موجود در اين شبكه اجتماعي به خوبي استفاده كنيد. از تمامي خلاقيت خود براي پر كردن و اشتراك تصاوير و ويدئوهاي مرتبط با كسب و كارتان بهره گيريد، طرز استفاده از فيلترهاي مختلف اينستاگرام را فراگيريد تا به راحتي در اكسپلورر اينستاگرام ديده شويد.

پرايوت كردن پيج بيزينس

براي بازگشت به حساب شخصي و يا خارج شدن از حالت بيزينس اكانت مي توانيد فرايند زير را طي كنيد:

  • وارد حساب كاربري اينستاگرام خود شويد.
  • سپس به بخش تنظيمات برويد و از آن جا در بخش “تنظيمات حساب كاربري تجاري”، روي “بازگشت به حساب شخصي” ضربه بزنيد.
  • شما هر بار مي توانيد با رفتن به بخش تنظيمات، به راحتي به حساب كاربري شخصي و يا تجاري خود سوئيچ نماييد.

محدوديت هاي بيزينس اكانت اينستاگرام

نبود حريم خصوصي 

يكي از محدوديت هاي حساب هاي تجاري اينستاگرام اين است كه شما نمي تواندي آن ها را از حالت عمومي خارج كرده و آن را خصوص كنيد. البته كه ماهيت حساب هاي تجاري اينستاگرام همين است چرا كه هدف از ساخت آن اشتراك گذاري خدمات و محصولات با عموم مردم است. اما اگر شما مي خواهيد به صورت سختگيرانه اي فالوور جذب كنيد، استفاده از بيزينس پروفايل پيشنهاد نمي شود.

اتصال به يك اكانت فيسبوك

يكي ديگر از محدوديت هاي استفاده از بيزينس پروفايل اين است شما تنها مي توانيد با آن به يك صفحه فيسبوك وصل شويد. اين در حالي است كه با استفاده از پروفايل شخصي، شما مي توانيد به چند صفحه فيسبوك متصل شويد.

ديليت اكانت اينستاگرام

با حذف حساب كاربري، نمايه، عكس ها، فيلم ها، نظرات، لايك ها و دنبال كنندگان شما به طور دائم حذف مي شوند. اگر مي خواهيد استراحت كنيد، مي توانيد به جاي پاك كردن حساب كاربري تجاري، حساب خود را غيرفعال كنيد. بعد از حذف حساب كاربري خود، نمي توانيد دوباره با همان نام كاربري وارد شويد يا آن نام كاربري را به حساب ديگري اضافه كنيد. درواقع حساب هاي كاربري پاك شده مجدد فعالسازي نخواهند شد.

آموزش ديليت اكانت اينستاگرام

از يك مرورگر تلفن همراه يا رايانه به صفحه حذف حساب خود برويد. اگر در وب به اينستاگرام وارد نشده ايد، ابتدا از شما خواسته مي شود كه از طريق مرورگر وارد حساب كاربري خود از طريق سايت اينستاگرام شويد. توجه داشته باشيد كه شما نمي توانيد حساب خود را از درون نرم افزار اينستاگرام حذف كنيد.

از منوي كشويي كنار، گزينه چرا حساب خود را حذف مي كنيد، را انتخاب كنيد؟ و رمز عبور خود را دوباره وارد نماييد. گزينه حذف دائمي حساب شما تنها پس از انتخاب دليل از منو ظاهر مي شود. روي حذف دائمي حساب من كليك كنيد يا به آن ضربه بزنيد.

اگر مي خواهيد يك حساب كاربري ديگر حذف كنيد

در سمت راست بالاي صفحه حذف اكانت روي صفحه كاربري كه قصد پاك كردن آن را داريد، ضربه بزنيد. در كنار نام كاربري كليك كرده يا روي آن ضربه بزنيد و Log Out را انتخاب كنيد. با حساب كاربري كه مي خواهيد حذف شود، وارد شويد و دستورالعمل هاي بالا را دنبال كنيد.

 سخن پاياني

همان طور كه در بالا گفته شد، استفاده از حساب تجاري اينستاگرام مزيت هايي دارد كه شما مي توانيد به راحتي و رايگان از آن براي توسعه كسب و كار خانگي و همچنين تبليغات استفاده نماييد. امروز به راحتي مي توانيد شاهد رشد كسب و كارهاي مختلف از طريق اين بستر باشيد. اگر مي خواهيد در بازار خود به خوبي رشد كنيد، همين امروز يك حساب كاربري تجاري فعال در اينستاگرام بسازيد و محصولات و خدمات خود را در آن به نمايش بگذاريد.

كمي خلاقيت به خرج دهيد تا بتوانيد از رقباي خود پيشي بگيريد. بدون ترديد امروز نمي توانيم نقش پر رنگ اينستاگرام را در مطرح شدن و ديده شدن ناديده بگيريم. از راهنمايي كه در بالا در خصوص ساخت بيزينس اكانت اينستاگرام گفتيم، استفاده نماييد و به راحتي حساب كاربري خود را ايجاد نماييد.

 

نگهداري كاكتوس گوشتي

۵۲ بازديد

نگهداري از گياهان لذتي وصف نشدني دارد و حال و هواي هر خانه اي را دگرگون مي كند. در ميان گياهان، گياهي كه مي توان در شرايط مختلف از آن ها نگهداري كرد، كاكتوس است. كاكتوس ها انواع مختلفي دارند و ما امروز قصد داريم در اين مطلب آموزش هاي لازم را براي نگهداري گياهان خانگي و چندوچون نگهداري از آنها از جمله نگهداري كاكتوس گوشتي در اختيارتان قرار دهيم، با ما در ادامه اين مطلب همراه باشيد.

نگهداري كاكتوس گوشتي

كاكتوس ها به دليل آنكه به آساني رشد كرده و براي نگهداري نيازي به فراهم آوردن شرايط ويژه اي ندارند، بسيار معروف هستند. به همين دليل است كه علاقه مندان به نگهداري از گياهان، حتما از كاكتوس نيز نگهداري مي كنند. شما ميتوانيد با روش صحيح نگهداري كاكتوس و معرفي انواع كاكتوس ها آشنا شويد تا طبق نياز و شرايط نگهداري بهترين كاكتوس را خريداري كنيد. كاكتوس ها برگ هاي آبداري دارند و ريشه هاي آن ها مي توانند آب و مواد مغذي را ذخيره نمايند، از اين رو است كه كاكتوس ها مي توانند در شرايط سخت دوام آورده و زندگي كنند. كاكتوس ها شكل ها و انواع مختلفي دارند و در اين ميان، كاكتوس هاي گوشتي محبوبيت بسياري دارند، در ادامه با نحوه نگهداري كاكتوس گوشتي آشنا خواهيد شد.

شرايط نگهداري كاكتوس گوشتي

كاكتوس هاي گوشتي يا ساكولنت ها گياهاني هستند كه به نگهداري و توجه نسبتا كمي نياز دارند. آن ها به آب زيادي نياز ندارند چرا كه مي توانند آب را در برگ ها، ساقه ها و ريشه هاي خود ذخيره مي كنند تا ظاهري گوشتي و شاداب ايجاد داشته باشند. آن ها غالبا در آب و هواي گرم و خشك مانند كوير يافت مي شوند و براي تحمل دوره هاي طولاني خشكسالي سازگار شده اند. قوانيني براي افزايش عمر گل وجود دارد كه در ادامه به بررسي شرايط نگهداري از كاكتوس هاي گوشتي ميپردازيم:

آب

اگر ظرفي كه كاكتوس را در آن نگهداري مي كنيد، داراي حفره هاي زهكشي است، هفته اي يك بار در طول دوره رشد فعال به آن ها به طور كامل آب دهيد. اگر ظرف شما داراي حفره هاي زهكشي نيست، آب را به مقدار كمي براي مرطوب كردن خاك به آن دهيد، اما مطمئن شويد كه آب در پايين ظرف جمع نمي شود، چرا كه جمع شدن آب سبب پوسيدگي ريشه كاكتوس خواهد شد. اجازه دهيد خاك آن ها در دوره هاي آب دهي كمي خشك شود.

گياه

را در پنجره جنوبي قرار دهيد و يا اينكه مي توانيد از آن در داخل خانه يا منطقه اي با نور روشن و غيرمستقيم در فضاي بيرون قرار دارد. برخي از كاكتوس ها نياز به قرارگيري در تابش مستقيم نور خورشيد دارند. اگر به برخي ديگر نور نرسد، شما شاهد لكه هاي زرد رنگ روي آن ها خواهيد شد و اين زنگ خطري براي سلامتي كاكتوس خواهد بود.

خاك

خاك خوب، خاكي است كه به راحتي آب را جذب كرده و به خوبي هوادهي مي شود.

نگهداري كاكتوس گوشتي در خانه

نگهداري كاكتوس گوشتي در خانه ممكن است كمي ريسكي باشد. با اين حال شما با دانستن اين نكات مي توانيد اين كار را به خوبي انجام دهيد. هرچقدر هم كه كاكتوس هاي گوشتي گياهاني زيبا باشند، اما هميشه نمي توان از آن ها به عنوان يك گياه خانگي آسان براي نگهداري ياد كرد. اما اين بدان معني نيست كه شما نبايد آنها را در خانه پرورش دهيد.

خريد كاكتوس گوشتي مناسب

همه كاكتوس هاي گوشتي براي رشد و پرورش در خانه مناسب نيستند. درواقع بايد به سراغ كاكتوس هايي برويد كه نور كم خورشيد را دوست دارند و مي توانند در نور داخل خانه نيز رشد كنند. به طور كلي، كاكتوس هاي داراي رنگ هاي روشن (مانند قرمز، بنفش و نارنجي) به خوبي در داخل خانه رشد نمي كنند. اين نوع از كاكتوس ها به نور بيشتري نسبت به نور غير مستقيم خورشيد نياز دارند.

تابش نور

هنگامي كه كاكتوس ها داخل خانه هستند، دريافت نور خورشيد براي آن ها دشوار خواهد شد. به طور كلي آن ها در فضاي باز، روزانه به 6 ساعت نور غير مستقيم آفتاب نياز دارند. از اين رو اگر قصد نگهداري كاكتوس در خانه را داريد، آن را در كنار درخشان ترين و پرنورترين پنجره خانه قرار دهيد تا به اندازه كافي نور خورشيد براي رشد دريافت نمايد.

آبدهي مناسب

بزرگ ترين مشكلي كه افراد براي نگهداري كاكتوس گوشتي در خانه و يا فضاي آزاد با آن رو به رو هستند، نحوه آب دادن به كاكتوس است. نحوه آب دادن به كاكتوس بسيار مهم است و در واقع يكي از مهم ترين نكات رشد آن محسوب مي شود. كاكتوس ها درست به اندازه ساير گياهان براي رشد كردن به آب نياز دارند با اين تفاوت كه كاكتوس ها را نبايد سيراب كنيد. پس لازم است كه شما به كاكتوس ها به مقدار كافي آب دهيد اما اين كار را هر چند وقت يكبار انجام دهيد، چرا كه خاك كاكتوس نياز به خشك شدن دارد. از آب دادن روزانه به آن ها خودداري كنيد، اين سريع ترين راه براي كشتن كاكتوس ها است.

اين را هم لازم است بدانيد كه كاكتوس هاي گوشتي دوره خواب دارند، به اين معني كه در اين دوره نيازي به آب دهي به آن ها نيست كه عموما اين دوره در ماه هاي سرد سال است. از آن جايي كه آن ها در اين زمان به طور جدي رشد نمي كنند، به آب نيازي ندارند. اگر نگران خشك شدن كاكتوس هستيد، مي بايست رازي را به شما بگوييم؛ برگ هاي پاييني كاكتوس ممكن است رو به زردي رفته و يا خشك شوند. اگر اين برگ هاي نزديك به خاك رو به خشكي و زردي رفتند، جاي نگراني براي شما وجود ندارد؛ درواقع در اين دوره شما بايد نگران برگ هاي بزرگ و قديمي كاكتوس باشيد.

از نگهداري كاكتوس در ظروف شيشه اي خودداري كنيد

ظروف شيشه اي عموما گزينه مناسبي براي نگهداري از كاكتوس ها نيستند؛ اصولا كاكتوس ها را نبايد در هر ظرفي كه آب درون آن تجمع پيدا مي كند، نگهداري كنيد. آن ها دوست ندارند در خاك غرق نشسته زندگي كنند، بنابراين يك شيشه يا تراريوم كه جايي براي عبور آب ندارد، قرار نيست گياهان شاد شما را خوشحال كند. نكته منفي ديگري كه در اين رابطه وجود دارد، اين است كه شيشه ها اجازه نفس كشيدن به خاك نمي دهند. كاكتوس ها براي حفظ ريشه هاي سالم و در نتيجه ساقه و برگ شاداب نياز به جريان هوا دارند.

اگر ظرف شيشه اي زيبايي داريد و مصم هستيد تا نگهداري از كاكتوس زيباي خود را در آن انجام دهيد، بايد از مهارت خود در آب دادن به اين گياه اطمينان داشته باشيد. اما در كل بهتر است ظرف شيشه اي شما داراي سوراخ و يا مجراي زهكشي باشد و از سويي سطح بالايي آن به اندازه اي فراخ باشد كه هوا به راحتي در خاك جريان داشته باشد.

نكات مهم نگهداري كاكتوس

اگر تصميم داريد كه يك كاكتوس زيبا و شاداب را در داخل خانه پرورش دهيد، گياه شما به موارد زير نياز دارد:

انتخاب گلدان كاكتوس

توجه داشته باشيد كه يك كاكتوس گوشتي دوست ندارد كه در ظرفي پر از آب و مرطوب زندگي كند. از آنجايي كه اين گياهان به دماي بالا و رطوبت پايين عادت دارند، لذا ميانه خوبي با رطوبت و آب زياد ندارند؛ درواقع آب زياد سبب پوسيدگي آن ها مي شود. پس استفاده از گلدان هاي كه داراي زهكشي آب هستند، از الزامات محسوب مي شود.

كاكتوس هاي خود را مرتبا بچرخانيد

كاكتوس هاي گوشتي عاشق نور آفتاب مستقيم هستند، اما اگر شما هر روز آن ها را در يك نقظه نگه داريد، به احتمال زياد تنها يك طرف آن ها نور خورشيد دريافت مي كند. از سوي ديگر كاكتوس ها به سمت نور آفتاب خم مي شوند، از اين رو چرخاندن آن ها به صاف ايستادن آن ها كمك مي كند.

مطابق فصل به كاكتوس آب بدهيد

دقيقا مانند ما انسان ها، گياهان نيز هنگامي كه در دوره رشد قرار دارند، به مواد مغذي و انرژي بيشتري نياز دارند. در فصل بهار و تابستان، كاكتوس ها به آب بيشتري نسبت به دوره استراحت مانند فصل پاييز و زمستان احتياج دارند.

كاكتوس هاي گوشتي را مرتب و تميز نگه داريد

روي كاكتوس هاي گوشتي بعد از مدتي گرد و غبار مي نشيند و همين امر از رشد آن ها جلوگيري مي كند. به همين دليل لازم است تا سطح برگ آن ها با يك دستمال مرطوب يا برس تميز كنيد. گياهان را از شر آفات رهايي دهيد، پشه و آفات بيشتر جذب خاك هاي مرطوب مي شوند. براي خلاص شدن از اين مشكلات، خاك را با الكل ايزوپروپيل 70 درصد اسپري كنيد.

كود دهي كاكتوس

درست است كه كاكتوس ها به كود نياز ندارند، اما شما مي توانيد در فصل تابستان مقداري به آن ها كود دهيد تا مواد لازم براي رشد را كسب كنند. مراقب باشيد تا زياد به كاكتوس كود ندهيد، چرا كه اين مي تواند تاثير منفي و سوئي روي رشد آن داشته باشد.

در زمستان كاكتوس ها را به درون خانه بياوريد

اگر مراحل نگهداري كاكتوس گوشتي را در فضاي آزاد پشت سر مي گذاريد، بهتر است در فصل زمستان آن را به داخل خانه بياوريد. از آنجايي كه اين گياه به دماي بالا عادت دارد، بهتر است در زمستان هاي سخت دماي مناسبي را درون خانه براي آن فراهم سازيد.

 

چگونه كاكتوس هاي گوشتي پرورش دهيم؟

اگر از قبل كاكتوس گوشتي داشته ايد، مي توانيد خود در منزل اين گياه را پرورش داده و تكثير كنيد:

  • برگي از كاكتوس را از ته ببريد و توجه داشته باشيد كه تمامي قسمت برگ (شاخه يا جوانه آن) را كنده ايد.
  • برگ را در منطقه خشك قرار دهيد و بگذاريد خشك شود. اين روند به طور كلي چند روز طول مي كشد.
  • هنگامي كه برگ شروع به پينه زدن و تغيير رنگ داد، نوبت كاشت آن فرا مي رسد.
  • خاك خوبي را در يك گلدان زهكشي شده بريزيد و برگ را روي آن بكاريد.
  • چند هفته صبر كنيد و هفته اي يكبار به آن آب دهيد. توجه كنيد كه خاك نبايد سيراب شود.
  • هنگامي كه گياه در خاك ريشه دواند، برگ هاي والدين را جدا كنيد. (توجه داشته باشيد كه حين جدا كردن اين برگ ها، به ريشه كاكتوس آسيب وارد نكنيد)
  • به اين طريق گياه شما رشد خواهد كرد و شما مي توانيد يك كاكتوس زيبا و شاداب داشته باشيد.

سخن پاياني

كاكتوس ها، گياهاني زيبا و بسيار جذاب هستند و مي توانند به خانه و حياط شما روح ببخشند. از آن جايي كه آن ها به نگهداري و مراقبت زيادي نياز ندارند، شما مي توانيد به راحتي كاكتوس هاي مختلفي را پرورش دهيد. اگر مي خواهيد از يك كاكتوس گوشتي زيبا مراقبت كنيد، به نكاتي كه در بالا اشاره كرديم، توجه نماييد تا از آسيب به اين گياه مقاوم، جلوگيري كنيد.

منبع: چندوچون

تاثير شويد بر قاعدگي

۴۶ بازديد

در اين مطلب تاثير شويد براي قاعدگي را بررسي مي كنيم، براي شروع اطلاعات كلي در مورد قاعدگي به شما ميدهيم، با چندوچون همراه باشيد. هر زني در بخش قابل توجهي از دوران زندگيش، قاعدگي را تجربه مي كند و به جرات مي توان گفت چرخه قاعدگي منظم و سالم در بدن يك زن، نشانه بزرگي از سلامت عمومي اوست و تاثيرات چشمگيري هم بر ساير ابعاد زندگيش خواهد داشت. آنچه در اين چرخه اجتناب ناپذير است تجربه تنش هاي روحي، دردهاي جسماني و نامنظمي هاي موجود در اين چرخه است. تجويز معجزه آسايي براي از بين بردن درد ها و تغييرات خلقي و عاطفي در دوران قاعدگي وجود ندارد.

تغييرات شديد هورموني در اين چرخه حساس كه بقاي انسان به آن وابسته است البته روش هايي براي تعادل هورموني | تنظيم وضعيت هورمون ها وجود دارد اما در كل تغييرات هورموني، باعث بروز درد‌هاي شكمي و عوارض ناخواسته اي در اين دوره مي شوند. برخي بانوان اين دوره را بدون علائم شديد پشت سر مي گذارند درحالي كه برخي ديگر با درد، گرفتگي عضلات، سر درد و احساس تهوع دست و پنجه نرم مي كنند.

سيكل قاعدگي

چرخه قاعدگي يا سيكل قاعدگي ناشي از تغييرات فيزيولوژيكي بدن زنان است كه جهت توليد مثل جنسي (بارداري) رخ مي دهد و اگر به صورت غير طبيعي به تعويق افتد، نگران كننده است اما مي توان با مصرف خوراكي هاي گياهي مانند شويد براي قاعدگي عقب افتادن پريود را درمان كرد. در واقع، عقب افتادگي قاعدگي يكي از دغدغه بسياري از خانم ها در طول دوران زندگي است، به طوري كه مشاهده شده در طول پريودي، بسياري از خانم ها با اين قضيه رو در رو شده اند. حال لازم است بدانيد براي باز شدن قاعدگي راه ها و روش هاي متعددي وجود داشته كه افراد مي ‌توانند با پيگيري اين روش ها سريعتر پريود شوند.

تغذيه مناسب در اين دوره اهميت بسيار ويژه اي دارد، يك رژيم غذايي مناسب مي تواند تا حد زيادي مشكلات ناشي از اين تغييرات هورموني را تسكين يا كاهش دهد. غذايي كه ميل مي كنيد مي تواند هم تشديد كننده ي عوارض و مشكلات باشد و هم علائم ناخوشايند مربوط به اين دوره را براي شما قابل تحمل‌تر گرداند، پس، تغذيه در اين دوره را جدي بگيريد! بر اين اساس، قطعا شناخت خوراكي هايي كه بتوانند شما را در تجربه هر چه بهتر و منظم تر اين دوران كمك كنند خالي از لطف نبوده و اهميت ويژه اي خواهند داشت. در ادامه شما را با خواص شويد و تاثير شويد براي قاعدگي آشنا مي كنيم:

طبع شويد گرم يا سرد ؟

شِويد يا شوِد يا شبِت، گياهي است يكساله يا دوساله كه مي تواند به اندازه يك متر، بلندي داشته باشد. ريشه آن راست و مخروطي شكل و سفيد است. اين گياه، بومي جنوب غربي و آسيا و آسياي ميانه ‌است و امروزه در بيشتر نقاط جهان از جمله بخش‌هاي جنوب اروپا، ايران، مصر، آمريكا و چين پرورش داده مي شود. شويد، يكي از گياهان خانواده هويج «آمبلي فرا» محسوب شده و اغلب، در باغ‌‌‌‏ها با رازيانه و باديان رومي «انيسون» اشتباه گرفته مي‌‌‌‏شود، زيرا اين دو نيز از همين خانواده با برگ‌‌‌‏هاي معطر و باريك هستند.

ميوه شويد داراي 5/2 تا 4 درصد اسانس است كه مقدار آن براساس منطقه جغرافيايي و فصل، تغيير مي كند و تا 7/7 درصد هم مي رسد. اين گياه در منطقه جنوبي ايران شويد ناميده مي شود و به طور وسيعي در مزارع كشت مي گردد. طبع شويد گرم و خشك است، بنابراين براي افراد بلغمي و سرد مزاج مناسب است و شويد براي قاعدگي خواص زيادي دارد كه در ادامه به شما معرفي ميكنيم.

طريقه مصرف شويد

روش هاي مصرف اين گياه مي تواند به شكل شويد خشك، شربت شويد، آب شويد، تخم شويد، دمنوش شويد و روغن شويد باشد. علاوه بر استفاده خوراكي، از اين گياه به صورت دارويي نيز استفاده مي گردد. اين گياه به عنوان سبزي در غذا و آش مورد استفاده قرار ميگيرد و از ساقه و برگ ها و دانه هاي گياه به صورت خام براي كاهش چربي خون استفاده ميگردد. هم چنين از دانه هاي گياه براي تقويت تخمدان و افزايش شير بانوان شيرده نيز استفاده ميگردد.

 

خواص شويد براي زنان

شويد، يكي از سبزيجات پر خاصيت است كه سازگاري زيادي با بدن زنان دارد. تاثيرات اين گياه شويد براي قاعدگي، تاثير مثبت بر رحم زنان و تنظيم هورمون‌هاي جنسي چشمگير است، علاوه بر اين براي تمام دوره هاي زنانه مفيد است كه در ادامه به شرح برخي از فوايد شويد براي زنان مي پردازيم.

تاثير شويد براي شيردهي

مادران شيرده مي‌توانند روي خاصيت افزايش شير اين سبزي حساب ويژه‌اي باز كنند و از اين سبزي رژيم شيردهي خود بگنجانند، از سال‌‌‌‏ها قبل، شويد براي كمك به افزايش جريان شير استفاده مي‌‌‌‏شده است و از طرفي اين شير مي‌‌‌‏تواند براي تسكينِ دل‌‌‌‏درد طفل شيرخوار نيز به خوبي تاثير گذار باشد. دمنوش شويد يكي از بهترين روش هاي طبيعي براي افزايش شير مادر در مادران شيرده است.

شويد براي يائسگي

مصرف اين گياه علاوه بر تاثير شويد براي قاعدگي در دوران بعد از يائسگي هم نقش موثري در كنترل پوكي استخوان دارد. يائسگي يكي از دوره هاي طبيعي زندگي زنان است كه براي اينكه عوارض اين دوره كاهش پيدا كند و هنگام شروع اين دوره دچار مشكل نشوند بايد اطلاعات كاملي در اين مورد داشته باشند ( دمنوش شويد از علائم يائسگي زودرس رنج كه در نتيجه ي عدم تعادل هورموني در بدن ايجاد مي شود، پيشگيري مي كند.

شويد براي بارداري

دم كرده كرده تخم شويد، داراي هورمون جنسي زنانه است و در صورتي كه همراه غذا، از دم كرده تخم شويد استفاده شود، موجب زايمان راحت زنان باردار خواهد شد. با اينكه لازم است مادران باردار از مصرف مقادير خيلي زياد شويد بپرهيزند و اطلاعات كامل تري در مورد مزايا و معايب شويد در بارداري داشته باشند، ولي مي‌‌‌‏تواند راه ‌‌‌‏حل مناسبي براي افزايش شير مادران شيرده باشد. بر اساس نتايج حاصل از تحقيقات صورت گرفته توسط پژوهشگران، مصرف عصاره تخم سبزي شويد، موجب كمتر شدن ميزان خونريزي در ساعات اول و دوم بعد از زايمان مي شود. دكتر جيمز دوك در كتاب خود «داروسازي سبز»، در مورد تاثير شويد بر قاعدگي مي‌‌‌‏نويسد: «تركيب آپيول موجود در شويد يك جز به ‌‌‌‏شدت قاعدگي‌‌‌‏آور است كه به‌‌‌‏همين دليل اغلب گياه پزشكان «عطاري‌‌‌‏ها» به زنان باردار هشدار مي‌‌‌‏هند تا از مصرف شويد به‌‌‌‏صورت فرآورده‌‌‌‏هاي تغليظ شده، در اين دوران بپرهيزند.»

افزايش ميل جنسي با شويد

فقدان رابطه جنسي تاثيرات نامطلوب آن مي توانيد در روابط زناشويي شما تاثير منفي بگذارد، پس اگر رابطه زناشويي شما كمرنگ شده است از دمنوش شويد استفاده كنيد، مصرف منظم دمنوش شويد باعث افزايش ميل جنسي در زنان و مردان شده و قدرت باروري را افزايش مي دهد.

شويد براي قاعدگي

يكي از درمان‌‌‌‏ هاي شناخته‌‌‌‏شده براي تنظيم روند عادت ماهيانه در خانم‌‌‌‏ها، شويد است. گياهاني كه عادت ماهيانه را تقويت مي‌‌‌‏كنند، گياهان قاعدگي‌‌‌‏آور ناميده مي‌‌‌‏شوند. بسياري از گياهان خانواده هويج اين خاصيت را دارند. در واقع، براي رفع اختلالات قاعدگي مي توان شويد را يك انتخاب مناسب در نظر گرفت. البته بايد از 11 دليل براي اختلالات قاعدگي در زنان اطلاع داشته باشند و در صورت داشتن مشكل جدي به پزشك مراجعه كنند.

درمان گياهي قاعدگي نامنظم

به منظور تنظيم قاعدگي، ميتوان پس از پاك شدن پريود به مدت 2 هفته همراه غذا شويد مصرف كرد. در واقع، شويد گياه قاعده آور طبيعي است كه بر همين اساس توصيه مي شود در هنگام قاعدگي مصرف نشود.

قاعده آور اورژانسي

عقب افتادگي قاعدگي يكي از دغدغه بسياري از خانم ها در طول دوران زندگي است، به طوري كه مشاهده شده در طول پريودي بسياري از خانم ها با اين قضيه رو در رو شده اند. حال لازم است بدانيد براي باز شدن قاعدگي راه ها و روش هاي متعددي وجود داشته كه افراد مي ‌توانند با پيگيري اين روش ها سريعتر پريود شوند.

دمنوش قوي قاعده آور خيلي قوي

نسخه دكتر دوك براي رفع مشكل كنديِ جريان عادت ماهيانه مصرف شويد براي قاعدگي به اين صورت است؛ چاي دم‌‌‌‏كرده، حاصل از ۲ قاشق چايخوري تخم له‌‌‌‏شده شِويد، يك قاشق غذاخوري تخم شويد، را با يك مشت گل گاو زبان دم كرده، سپس نيم سير (75 گرم) گز انگبين (گز علفي) را خرد كرده و به دم كرده موجود اضافه كرده و در ادامه، بعد از نيم ساعت آن را صاف نموده و ميل كنيد.

همچنين يكي ديگر از گزينه هاي انتخابي كه براي باز شدن قاعدگي مي توانيد به كار بگيريد اين است كه ۱۰ گرم تخم كرفس، تخم شنبليله، تخم شويد، انيسون و ۵ گرم زنيان را نيم كوب كرده و سپس آن را به چهار قسمت تقسيم نموده و هر دو قسمت را در ۲ ليوان آبجوش دم نموده و سپس آن را بنوشيد.

درمان درد قاعدگي با شويد

مصرف شويد براي قاعدگي، دردهاي ناشي از پريود را كاهش مي دهد. درد ناشي از سيكل قاعدگي در زنان، عارضه ايي است كه گاهي زندگي روزمره فرد را مختل كرده و نيازمند تجويز دارو خواهد بود. يافته هاي محققان حاكي از آن است كه تخم شويد اثر نسبتا مطلوبي را در كاهش درد قاعدگي داشته است. دمنوش شويد با بهبود تعادل هورمون ها در بدن به درمان قاعدگي نامنظم كمك مي كند. دمنوش شويد داراي خواص ضد درد طبيعي بوده و با آرام كردن عضلات رحم به درمان دل درد و كمردرد و در كل درد پريودي كمك مي كند.

منبع: چندوچون

آموزش بافت پادري تريكو روي تور

۶۳ بازديد

اين شكل از بافت پادري به سادگي مانند آموزش بافت فرشينه تريكو و در زماني كوتاه انجام مي شود و شما مي توانيد انواع و اقسام مختلف آن را براي بخش هاي مختلف خانه، تهيه كنيد. همين طور در نظر داشته باشيد كه در صورت زمان گذاشتن براي انجام اين كار و تهيه حرفه اي آن، بافت پادري تريكو را مي توانيد به عنوان يك كسب و كار خانگي راه اندازي كرده و رفته رفته كارگاهي در اين حوزه ايجاد كنيد. در آمدزايي خانگي از مسيرهاي مختلفي ميسر خواهد بود و اين شكل از بافت پادري مي تواند به عنوان يك راه درآمدزايي خانگي براي بانواني كه امكان اشتغال بيرون از منزل را ندارند، مهيا باشد.

كافي است كه كمي سليقه و حوصله به خرج داده و طرح هاي جذاب و منحصر به فرد ايجاد كنيد. به سرعت مشتريان زيادي به دست آورده و به محل درآمد قابل توجهي مي رسيد، با كاموا تريكو چيز هاي بسيار زيبايي مي توانيد ببافيد مانند كيف هاي زيباي تريكودر ادامه مراحل بافت پادري تريكو روي تور را به شما مي آموزيم.:

روش اول بافت پادري تريكو روي تور 

براي بافت پادري تريكو روي تور ابتدا بايد طرح دلخواه خود را از پيش تعيين كرده باشيد. به اين منظور الگويي را روي كاغذ پياده سازي كرده و در صورت تمايل به انتخاب چند رنگ كامواي تريكو، آن ها را از پيش آماده سازيد.

گام اول بافت پادري تريكو

شما به يك تور به يك ورقه توري به ابعاد كمي بزرگتر از سايز پادري تريكو كه در نظر داريد، نياز خواهيد داشت. براي اين منظور از يك ورقه توري (ترجيحا پلاستيكي بسيار نازك يا آهار خورده كه مقاومت كافي را داشته باشد) مناسب كه تار و پود به نسبت محكمي داشته و ساختار ثابتي داشته باشد، استفاده نماييد.

 گام دوم بافت پادري روي تور

حال الگوي خود را نگاه كرده و سوراخ هاي توري را به منزله زمينه كار خود در نظر بگيريد. براي ايجاد شكل و طرح پادري كه انتخاب كرده ايد بايد تار و پودر جديد را از سوراخ هاي اين توري عبور دهيد.

گام سوم بافت پادري تريكو روي تور

كامواي تريكو را كه يكي از وسايل تريكو بافي است، در سوزن مخصوص آن جاي داده و شروع به بافت كنيد. از نخستين سوراخ توري شروع كرده، سوزن را از زير بالا آورده و به اندازه طرحي كه در نظر گرفته ايد، سوراخ شمرده و سوزن را فرو بريد. به اين شكل كامواي تريكو فاصله چند سوراخ توري را پوشش خواهد داد.

گام چهارم بافت پادري

اكنون مجدد در سوراخ كناري، سوراخ اول، كاموا را از زير توري به بالا آورده و مجدد با شمردن تعداد فاصله، آن را به داخل سوراخ توري برده و شكل مورد نظر را ايجاد كنيد.

گام پنجم بافت پادري تريكو بافي

به همين ترتيب ادامه داده و در صورتي كه الگوي شما چند رنگ است، در رج هاي بعدي، رنگ كاموا تريكو بافي را تعويض كنيد. دقت داشته باشيد كه گره ها كاملا يك دست بوده و بخشي از كار شل و بخشي ديگر سفت و شكننده نباشد.

مرحله آخر بافت پادري تريكو روي تور

براي كور كردن نخ كاموا تريكو در پايان بافت اين مرحله، آن را به زير توري برده و آن جا از دو مسير مختلف بافته شده، به شكلي ظريف عبور داده و نخ را يك بار از حلقه داخل خود بگذرانيد. سپس اين نخ را كشيده و انتهاي آن را در يكي يا دو تا از بافت ها پنهان سازيد. (به شكلي كه از منظره روي كار قابل رويت نباشد.)

 روش دوم بافت پادري تريكو روي تور

مرحله اول 

در اين روش پس از آماده كردن توري، الگوي مورد نظر خود را روي آن به رنگ هاي مرتبط با رنگ دلخواه كاموا تريكو، بكشيد. به طوري كه در هر بخش از توري، رنگ مربوط به طرح ديده شود. (معمولا شما مي توانيد توري هاي طرح دار و از پيش آماده بابت الگوهاي مختلف را از خرازي ها خريداري نماييد.)

 مرحله دوم

اكنون كامواهاي تريكو را به تكه هاي 5 سانتي متري ببريد و در جايي مرتب قرار دهيد.

مرحله سوم

اكنون يك ته كاموا تريكو كه به طول 5 سانتي متر بريده شده را برداشته و آن را دولا كنيد تا يك حلقه ايجاد شود.

مرحله چهارم

براي بافت پادري تريكو روي تور بايد قلاب را داخل حلقه برده و از آن عبور دهيد.

مرحله پنجم

حال قلاب را از يك سوراخ توري داخل برده و از سوراخ شماره بعدي بيرون بياوريد.

مرحله ششم

دو سر نخ را به سمت بالاي قلاب آورده و يك حلقه ايجاد كنيد به شكلي كه روي توري قفل شود.

مرحله هفتم

در ادامه بافت پادري تريكو روي تور دو انتهاي كاموا را از داخل حلقه بيرون كشيده و طوري محكم كنيد كه از جاي خود تكان نخورد. (در حقيقت يك گره در دو سوراخ توري ايجاد كرده و اكنون انتخاي كاموا از داخل اين گره بيرون آمده است.)

مرحله هشتم

به همين شكل در بافت پادري تريكو رديف را با رنگ كاموا تريكو مورد نظر ادامه داده و در صورتي كه در جايي ايجاب مي كند، رنگ كامواي خود را مطابق الگو تغيير دهيد.

مرحله نهم

در پايان كار، به اندازه 3 سانتي متر از اطراف پادري تريكو بافته شده روي تور، فاصله در نظر گرفته و مقدار اضافي توري را با دقت و ظرافت قيچي كنيد.

مرحله دهم

اكنون اين حاشيه 3 سانتي متري را به پشت پادري بافته شده برده و آن جا به كمك يك نخ كامواي ضخيم و محكم، آن را روي توري پشت پادري بدوزيد. (به شكلي كه نخ دوخت تنها از پشت كار عبور كرده و روي آن آورده نشده و ديده نشود.)

نكته: دقت داشته باشيد كه بهترين انتخاب براي بافت پادري تريكو روي تور را بايد تورهاي پلاستيكي بدانيم كه به راحتي قابل قيچي كردن هستند و در ضمن در نهايت كار بافت پادري روي آن ها با جلوه بهتري ديده مي شود. در صورتي كه اگر از توري بافته شده به عنوان پايه كار استفاده كنيد، در نهايت امكان قيچي كردن آن را نخواهيد داشت و اين باعث مي شود كه تمام تار و پود پايه كار، گسسته شده و نتيجه آن چيزي كه مي خواستيد از كار در نيايد.

 

منبع: چندوچون

از بين بردن بوي يخچال

۴۵ بازديد

گاهي پيش مي آيد كه به محض باز كردن درب يخچال، بويي نامطبوع و ناخوشايند به مشاممان مي رسد. در واقع، مدتي پس از استفاده ما از يخچال، به وجود آمدن بوي نامطبوعي كه مي تواند ناشي از نقص الكتريكي، قطع شدن تصادفي برق دستگاه و يا فاسد شدن غذاهايي كه بيش از اندازه داخل يخچال مانده اند باشد، بطور معمول اتفاق مي افتد. شناخت راهكارهايي كه بتوانند ما را در از بين بردن بوي يخچال كمك كنند و مانع از ايجاد اين مشكل شوند، ضرورت دارد. بر همين اساس توجه شما را به راهكارهايي كه گرد آوري كرده ايم، جلب مي كنيم:

نظافت داخل يخچال

دانستن ترفند هاي تميز كردن يخچال | چگونه يخچال را تميز كنيم؟ براي هر خانمي واجب است. براي نظافت كل يخچال، در قدم اول يخچال را از برق بكشيد يا اگر از آن مدل هاي جديد يخچال است كه دكمه روشن و خاموش دارد، با فشار دادن دكمه خاموش، برق يخچال را از كار بي اندازيد. تمام قفسه ها و طبقات يخچال خود را از مواد غذايي خالي كنيد. در ادامه، همه غذاهاي فاسد و گنديده را دور انداخته و اگر ذراتي از آنها به قسمت هايي از يخچال چسبيده اند پاكشان كنيد.

دقت كنيد كه تميز كردن كل يخچال و از بين بردن بوي يخچال بايست در طول 4 ساعت تمام شود زيرا بيرون ماندن بيشتر مواد غذايي، سلامت آن ها را تهديد مي كند. در زماني هم كه مواد غذايي را از يخچال خارج كرده ايد آن ها را در فضايي خنك نگهداري كنيد. بطور مثال قالب هاي يخ را داخل ظرفي كه مواد غذايي را قرار داده ايد، بندازيد تا سرماي مناسبي داشته باشند.

 از بين بردن بوي يخچال با نوشابه

پس از تميز كردن يخچال و قبل از قرار دادن مواد غذايي در داخل آن، به منظور مبارزه با بوي بد يخچال به عنوان يك انتخاب خوب و موثر مقداري نوشابه گازدار را داخل يك سيني بريزيد و آن را درون يخچال قرار دهيد، پس از مدتي بوي بد به جا مانده داخل يخچال جذب نوشابه مي شود. همچنين براي موثرتر شدن اين روش مي توانيد، مقداري وانيل (۱ قاشق غذاخوري) را درون يك ليوان نوشابه گازدار بريزيد و آن را به يخچال انتقال دهيد، به اين ترتيب، بوي ناخوشايند درون يخچال سريعتر از بين مي رود.

از بين بردن بوي يخچال با جوش شيرين

جوش شيرين خاصيت بوزدايي دارد. جوش شيرين نوعي پودر است كه به طور كلي براي پاك كنندگي فوايد بسياري دارد، به طور مثال تميز كردن ماشين لباسشويي با جوش شيرين بسيار مرسوم است. براي از بين بردن بوي يخچال پياله اي را از جوش شيرين پر كرده و داخل يخچال خود قرار دهيد و درب آن را ببنديد. اجازه دهيد جوش شيرين به مدت چندين ساعت در يخچال باقي بماند. همچنين براي پاك كردن ديواره هاي يخچال، سقف طبقات و كف آن از تركيب جوش شيرين و آب گرم استفاده كنيد

از بين بردن بوي يخچال با سركه

سركه، در بي اثر كردن بويي كه از يخچال بر مي خيزد مي تواند كمك قابل توجهي به شما كند. يك پياله يا فنجان را از سركه سفيد پر كرده و داخل يخچال خود قرار دهيد تا تاثير مثبتش را در خنثي كردن بوي نامطبوع يخچال، نشان دهد.

از بين بردن بوي يخچال با بلغور جو

چنانچه بلغور جو را درون كاسه اي آلومينيومي ريخته و داخل يخچال بگذاريد، مي توانيد بوي بد يخچال را از بين ببريد.

از بين بردن بوي يخچال با ليمو

ليمو را قطعه قطعه كرده و داخل يخچالتان قرار دهيد. ليمو مي تواند نقش موثري در جذب بوي نامطبوع موجود در يخچال شما داشته باشد.

 

استفاده از روغن هاي معطر گياهي براي از بين بردن بوي يخچال

تكه اي پنبه برداريد و پس از آغشته كردن آن به يكي از انواع روغن هاي گياهي معطر اجازه دهيد به مدت يك روز داخل يخچال بماند تا در ادامه شاهد برطرف شدن بوي ناخوشايند يخچال باشيد.

از بين بردن بوي يخچال با زغال

زغال فغال را داخل ظرفي ريخته و در درون يخچال قرار دهيد. دماي يخچالتان را در كمترين ميزان ممكن تنظيم كرده و در ادامه درب يخچال را بسته و سه روز يخچال را در همين وضعيت نگه داريد.

از بين بردن بوي يخچال با دانه هاي قهوه

مقداري دانه تازه و خوش عطر قهوه را درون ظرف مناسبي پخش كرده و يك شب داخل يخچال قرار دهيد. اين دانه ها مي توانند در جذب بوي ناخوشايند موجود در يخچال موثر عمل كنند.

از بين بردن بوي يخچال با سيب زميني

با توجه به اينكه دسترسي به سيب‌زميني در هر خانه اي راحت است و اينكه خوشبختانه اين ماده‌ي در دسترس، خاصيت رفع بوي بد هم دارد مي توان از آن كمك گرفت تا بوي بد يخچال را برطرف كرد. براي اين منظور سيب زميني را پوست بكنيد، از وسط نصف كنيد و در يخچال قرار دهيد. بهترين نتيجه از بين بردن بوي يخچال وقتي حاصل مي‌شود كه هر 2،3 روز سيب زميني را تعويض و تازه‌اش را جايگزين كنيد. اين كار را چند بار تكرار كنيد تا تمام بوهاي نامطبوع يخچالتان كاملاً از بين بروند.

از بين بردن بوي بد يخچال با وانيل

رايحه ملايم و دل انگيز وانيل، علاوه بر خوش‌عطر كردن دسرها، در رفع بوي نامطبوع يخچال هم به كاربرد دارد … براي تهيه بوگير وانيلي، يك گلوله پنبه را به وانيل آغشته كنيد. پنبه را در طرفي قرار دهيد و براي مدتي در يخچال نگه داريد تا عطر خوب آن در فضاي داخلي پخش شود.

نكاتي كليدي در رابطه با بوي بد يخچال

نكته اول 

براي پيشگيري از فاسد شدن مواد غذايي درون يخچال و بوي نامطبوع حاصل از آن، بهتر است قرار دادن مواد غذايي را در يخچال به گونه اي تنظيم كنيد كه قابل مشاهده باشند تا هر روز با ديدن آن ها به خود يادآور شويد كه قبل از فاسد شدن آنها مصرفشان كنيد.

نكته دوم

باقي مانده غذاها را داخل ظرف درب بسته و محفوظ از هوا قرار دهيد تا بوي آن در يخچال پخش نشود.

نكته سوم

از مناسب بودن دماي يخچال خود مطمئن شويد. در واقع درجه حرارت داخل يخچال اهميت بسياري دارد. چنانچه دماي داخل يخچال گرم باشد، فضاي مناسبي براي رشد باكتري و سرعت بخشيدن به فاسد شدن مواد غذايي داخل يخچال خواهد شد با چك كردن مداوم اين موضوع ديگر به از بين بردن بوي يخچال نيازي نداريد.

نكته چهارم

مهم نيست چه تعداد پاك كننده هاي شيميايي براي تميز كردن يخچالتان در اختيار داريد. با توجه به اينكه يخچال شما محل نگهداري مواد غذايي است كه مي خوريد و وارد بدن خود مي كنيد، بهترين انتخاب مي تواند استفاده از پاك كننده هاي طبيعي موجود در منزلتان باشد. موادي مانند جوش شيرين و سركه سفيد كه در تركيب با آب، بهترين گزينه براي تميزي يخچال و پيشگيري از بوي نامطبوع آن خواهند بود، البته جوش شيرين فوايد و كاربرد هاي بسياري دارد. ( https://chandochon.com/baking-soda/ )

نكته پنجم

روكش‌هاي پلاستيكي مانند سفره را در تماس مستقيم با طبقه يخچال قرار ندهيد، زيرا گاهي اوقات اين عمل، باعث ايجاد بويي شبيه به مواد نفتي مي‌شود.

نكته ششم

 

به روي ظرف نگهدارنده باقي مانده غذاهايي كه مصرف كرده ايد برچسب زمان پختشان را بزنيد تا ضمن رعايت ساير اصول نگهداري از آن ها كه پيش از اين ذكر شد، بتوانيد در زمان مناسب آن ها را مصرف كنيد.

نكته هفتم

اگر زماني مجبور به خاموش كردن يخچال شديد، درب آن را بسته نگه نداريد. يك يخچال با در بسته بعد از چند ساعت، حتماً بو مي‌گيرد. براي اطمينان، تمام موادغذايي را از يخچال خارج كنيد، فضاي داخلي را تميز كنيد و درب را باز نگه داريد.

نكته هشتم

ماهي يك بار، براي نظافت يخچال خود زمان اختصاص دهيد تا از كثيفي، رشد باكتري و ايجاد بو پيشگيري شود. و كار به از بين بردن بوي يخچال نكشد. موادي كه تاريخ مصرفشان نزديك است يا در آستانه خراب شدن هستند را خارج كرده و زودتر استفاده كنيد، اهميت تاريخ انقضا مواد غذايي | بهترين زمان مصرف 12 ماده غذايي مهم را بدانيد !. اگر لك يا ذره اي از مواد غذايي به ديواره هاي يخچال چسبيده است، سريع آن را تميز كنيد. براي اطمينان از سلامت و كاركرد درست يخچال، انجام سرويس دوره اي آن را فراموش نكنيد. سرويس بايد توسط تعميركاران معتبر، هر 6 ماه يك بار انجام شود.

 

آشنايي با هنر تريكو بافي

۵۵ بازديد

تريكو بافي يكي از ساختارهاي جديد بافت است كه فوق العاده مورد توجه قرار گرفته و قابليت توليد محصولات بسيار جذابي را با خود همراه دارد. نخ تريكو داراي جنس متفاوتي از كاموا بوده و محصولاتي كه از تريكو بافي توليد مي شوند، زيبايي خاصي داشته و بسيار شيك و متفاوت به نظر مي رسند. در ادامه با ما همراه باشيد تا نگاهي به تريكو بافي و نخ مخصوص آن بيندازيم.

تريكو بافي

از تريكو بافي مي توان استفاده زيادي در دكوراسيون منزل كرده و محصولات متنوعي از آن خلق كرد. شما مي توانيد انواع سبد، پادري، روميزي، كلاه، شال گردن، زنبيل، پتو و ... را با نخ تريكو بافته و از زيبايي و كاربرد عالي آن لذت ببريد.

از آن جايي كه نخ تريكو حجم و قطر زيادي نسبت به كامواي معمولي دارد، بافت هاي تريكو بسيار زودتر به سرانجام رسيده و زمان كمتري از شما براي انجام كار گرفته مي شود. از آن گذشته تنوع رنگ در نخ تريكو نيز كاملا بالاست و مي توانيد از هر طيف رنگ دلخواه، نخ تريكو داشته باشيد.

تفاوت تريكو و كاموا

نخ تريكو كه يكي از وسايل تريكو بافي است، نسبت به نخ كاموا داراي ضخامت بيشتري است و همان طور كه گفتيم بافت كار تريكو بسيار زودتر از بافت با كاموا به نتيجه مي رسد. همين طور نخ تريكو بدون هر گونه پرز بوده و بر اثر گذشت زمان، پرزهاي رايج در كامواهاي معمولي، از آن ديده نمي شود.

نخ تريكو در مقابل وزن گرفتن بافت، مقاومتي عالي دارد. به اين معنا كه هر آن قدر كه محصول بافته شده شما وسعت يابد، نبايد آن قدرها نگران وزن آن باشيد. به طور مثال اگر تصميم گرفته باشيد كه يك پتو به وسيله نخ تريكو ببافيد، اين پتو در عين ظاهر حجيمي كه دارد، وزن زيادي نداشته و سبك خواهد بود.

چگونه نخ تريكو بافي خوب انتخاب كنيم؟

براي انتخاب نخ تريكو بافي خوب، بايد به جنس نخ توجه ويژه اي داشته باشيد. تمام نخ هاي تريكو قابل شستشو هستند، اما حتما لازم است نخي را انتخاب كنيد كه در برابر شستشو، كيفيت خود را از دست ندهيد.

نخ تريكو مناسب بايد داراي خاصيت كشساني خوبي بوده و كاملا لطيف باشد. البته نبايد نخ بيش از اندازه كش بيايد و در صورتي كه نخ تريكو شما هر آن قدر كه آن را بكشيد، كش بياييد، قطعا با نخ خوبي روبرو نيستيد. همين طور اگر كشساني نخ آن قدر كم باشد كه با كشيدن، به ميزان بسيار كمي كش بيايد، باز كيفيت آن مناسب نيست.

نخ تريكو خوب، بايد داراي اندازه متوسطي از كشساني بوده و از آن مهم تر پس از كشيده شدن و رها شدن، ساختار آن درست به جاي خود بازگردد. نخ هاي بي كيفيت، پس از كشيده شدن، تغيير طول خواهند ديد و اين اصلا در بافت مطلوب نيست.

همين طور لطافت نخ تريكو مورد نظر را در نظر بگيريد. نخ هاي زمخت و خشن در بافت ظاهري نازيبا داشت و گره هاي ايجاد شده، به شكل بدي روي هم خواهند افتاد.

چگونه نخ تريكو بافي را از تيشرت توليد كنيم؟

جالب است بدانيد كه شما مي توانيد به راحتي از تيشرت هاي قديمي خود، نخ تريكو توليد كرده و بافت هاي لازم را به وسيله آن ها ايجاد كنيد. براي اين منظور تي شرت خود را تا زده و ضخامتي نزديك به يك سانتي متر از آن را در نظر بگيريد. سپس قيچي زده و پارچه را ببريد. (اما در نظر داشته باشيد كه نبايد برش را تا انتهاي پارچه بزنيد. بلكه به اندازه چند سانتي متر در انتهاي تا شده تي شرت جا بگذاريد.)

 

سپس تا زدگي تي شرت را باز كرده و نخ ها را به شكل پشت سر هم برش بزنيد كه فرم كاموا به خود بگيرد. حال مي توانيد از اين كامواي تريكو، براي بافت هاي مورد نظر خود استفاده كنيد.

نكته: توجه داشته باشيد كه تي شرت تريكو شما بايد داراي خاصيت كشساني معقولي باشد و حتما آن را از سمتي برش بزنيد كه در نهايت نخ تريكو كش بيايد.

ميله بافتني مناسب

معمولا براي بافت نخ تريكو از ميله استفاده نشده و مراحل بافت به دليل ضخيم بودن نخ، به كمك دست انجام مي شود. اما در شرايطي نيز كه نياز به ميله بافتني مناسب براي تكميل كرده بافت تريكو باشد، بايد از ميله بافتني ضخيم استفاده شود.

طرح ها و الگوهاي تريكو بافي

براي تريكو بافي، مي توانيد از طرح ها و الگوهاي مختلفي استفاده كنيد. تركيب رنگ انواع نخ هاي تريكو در بافت هاي مختلف، زيبايي بصري عالي به وجود خواهد آورد و اين مي تواند براي شما زمينه طراحي هاي مختلف را به وجود آورد. اگر قصد داشته باشيد كه از تريكو بافي به عنوان يك حرفه استفاده كرده و از محل آن درآمدزايي كنيد، خوب است كه به سراغ بافت سبد تريكو كه بسيار مشهور است و يا وسايل كاربردي چون كيف، گلدان، زنبيل، پادري و مانند آن ها برويد.

سخن پاياني

تريكو بافي نسل جديدي از بافت است كه به سرعت محبوبيت پيدا كرده و به نظر مي رسد كه در بازار صنايع دستي، جايگاه خوبي به دست آورده باشد. شما چه نظري درباره محصولات تريكو و تريكو بافي داريد؟

منبع: آفتاب