نگهداري كاكتوس گوشتي

مجله سبك زندگي

نگهداري كاكتوس گوشتي

۵۳ بازديد

نگهداري از گياهان لذتي وصف نشدني دارد و حال و هواي هر خانه اي را دگرگون مي كند. در ميان گياهان، گياهي كه مي توان در شرايط مختلف از آن ها نگهداري كرد، كاكتوس است. كاكتوس ها انواع مختلفي دارند و ما امروز قصد داريم در اين مطلب آموزش هاي لازم را براي نگهداري گياهان خانگي و چندوچون نگهداري از آنها از جمله نگهداري كاكتوس گوشتي در اختيارتان قرار دهيم، با ما در ادامه اين مطلب همراه باشيد.

نگهداري كاكتوس گوشتي

كاكتوس ها به دليل آنكه به آساني رشد كرده و براي نگهداري نيازي به فراهم آوردن شرايط ويژه اي ندارند، بسيار معروف هستند. به همين دليل است كه علاقه مندان به نگهداري از گياهان، حتما از كاكتوس نيز نگهداري مي كنند. شما ميتوانيد با روش صحيح نگهداري كاكتوس و معرفي انواع كاكتوس ها آشنا شويد تا طبق نياز و شرايط نگهداري بهترين كاكتوس را خريداري كنيد. كاكتوس ها برگ هاي آبداري دارند و ريشه هاي آن ها مي توانند آب و مواد مغذي را ذخيره نمايند، از اين رو است كه كاكتوس ها مي توانند در شرايط سخت دوام آورده و زندگي كنند. كاكتوس ها شكل ها و انواع مختلفي دارند و در اين ميان، كاكتوس هاي گوشتي محبوبيت بسياري دارند، در ادامه با نحوه نگهداري كاكتوس گوشتي آشنا خواهيد شد.

شرايط نگهداري كاكتوس گوشتي

كاكتوس هاي گوشتي يا ساكولنت ها گياهاني هستند كه به نگهداري و توجه نسبتا كمي نياز دارند. آن ها به آب زيادي نياز ندارند چرا كه مي توانند آب را در برگ ها، ساقه ها و ريشه هاي خود ذخيره مي كنند تا ظاهري گوشتي و شاداب ايجاد داشته باشند. آن ها غالبا در آب و هواي گرم و خشك مانند كوير يافت مي شوند و براي تحمل دوره هاي طولاني خشكسالي سازگار شده اند. قوانيني براي افزايش عمر گل وجود دارد كه در ادامه به بررسي شرايط نگهداري از كاكتوس هاي گوشتي ميپردازيم:

آب

اگر ظرفي كه كاكتوس را در آن نگهداري مي كنيد، داراي حفره هاي زهكشي است، هفته اي يك بار در طول دوره رشد فعال به آن ها به طور كامل آب دهيد. اگر ظرف شما داراي حفره هاي زهكشي نيست، آب را به مقدار كمي براي مرطوب كردن خاك به آن دهيد، اما مطمئن شويد كه آب در پايين ظرف جمع نمي شود، چرا كه جمع شدن آب سبب پوسيدگي ريشه كاكتوس خواهد شد. اجازه دهيد خاك آن ها در دوره هاي آب دهي كمي خشك شود.

گياه

را در پنجره جنوبي قرار دهيد و يا اينكه مي توانيد از آن در داخل خانه يا منطقه اي با نور روشن و غيرمستقيم در فضاي بيرون قرار دارد. برخي از كاكتوس ها نياز به قرارگيري در تابش مستقيم نور خورشيد دارند. اگر به برخي ديگر نور نرسد، شما شاهد لكه هاي زرد رنگ روي آن ها خواهيد شد و اين زنگ خطري براي سلامتي كاكتوس خواهد بود.

خاك

خاك خوب، خاكي است كه به راحتي آب را جذب كرده و به خوبي هوادهي مي شود.

نگهداري كاكتوس گوشتي در خانه

نگهداري كاكتوس گوشتي در خانه ممكن است كمي ريسكي باشد. با اين حال شما با دانستن اين نكات مي توانيد اين كار را به خوبي انجام دهيد. هرچقدر هم كه كاكتوس هاي گوشتي گياهاني زيبا باشند، اما هميشه نمي توان از آن ها به عنوان يك گياه خانگي آسان براي نگهداري ياد كرد. اما اين بدان معني نيست كه شما نبايد آنها را در خانه پرورش دهيد.

خريد كاكتوس گوشتي مناسب

همه كاكتوس هاي گوشتي براي رشد و پرورش در خانه مناسب نيستند. درواقع بايد به سراغ كاكتوس هايي برويد كه نور كم خورشيد را دوست دارند و مي توانند در نور داخل خانه نيز رشد كنند. به طور كلي، كاكتوس هاي داراي رنگ هاي روشن (مانند قرمز، بنفش و نارنجي) به خوبي در داخل خانه رشد نمي كنند. اين نوع از كاكتوس ها به نور بيشتري نسبت به نور غير مستقيم خورشيد نياز دارند.

تابش نور

هنگامي كه كاكتوس ها داخل خانه هستند، دريافت نور خورشيد براي آن ها دشوار خواهد شد. به طور كلي آن ها در فضاي باز، روزانه به 6 ساعت نور غير مستقيم آفتاب نياز دارند. از اين رو اگر قصد نگهداري كاكتوس در خانه را داريد، آن را در كنار درخشان ترين و پرنورترين پنجره خانه قرار دهيد تا به اندازه كافي نور خورشيد براي رشد دريافت نمايد.

آبدهي مناسب

بزرگ ترين مشكلي كه افراد براي نگهداري كاكتوس گوشتي در خانه و يا فضاي آزاد با آن رو به رو هستند، نحوه آب دادن به كاكتوس است. نحوه آب دادن به كاكتوس بسيار مهم است و در واقع يكي از مهم ترين نكات رشد آن محسوب مي شود. كاكتوس ها درست به اندازه ساير گياهان براي رشد كردن به آب نياز دارند با اين تفاوت كه كاكتوس ها را نبايد سيراب كنيد. پس لازم است كه شما به كاكتوس ها به مقدار كافي آب دهيد اما اين كار را هر چند وقت يكبار انجام دهيد، چرا كه خاك كاكتوس نياز به خشك شدن دارد. از آب دادن روزانه به آن ها خودداري كنيد، اين سريع ترين راه براي كشتن كاكتوس ها است.

اين را هم لازم است بدانيد كه كاكتوس هاي گوشتي دوره خواب دارند، به اين معني كه در اين دوره نيازي به آب دهي به آن ها نيست كه عموما اين دوره در ماه هاي سرد سال است. از آن جايي كه آن ها در اين زمان به طور جدي رشد نمي كنند، به آب نيازي ندارند. اگر نگران خشك شدن كاكتوس هستيد، مي بايست رازي را به شما بگوييم؛ برگ هاي پاييني كاكتوس ممكن است رو به زردي رفته و يا خشك شوند. اگر اين برگ هاي نزديك به خاك رو به خشكي و زردي رفتند، جاي نگراني براي شما وجود ندارد؛ درواقع در اين دوره شما بايد نگران برگ هاي بزرگ و قديمي كاكتوس باشيد.

از نگهداري كاكتوس در ظروف شيشه اي خودداري كنيد

ظروف شيشه اي عموما گزينه مناسبي براي نگهداري از كاكتوس ها نيستند؛ اصولا كاكتوس ها را نبايد در هر ظرفي كه آب درون آن تجمع پيدا مي كند، نگهداري كنيد. آن ها دوست ندارند در خاك غرق نشسته زندگي كنند، بنابراين يك شيشه يا تراريوم كه جايي براي عبور آب ندارد، قرار نيست گياهان شاد شما را خوشحال كند. نكته منفي ديگري كه در اين رابطه وجود دارد، اين است كه شيشه ها اجازه نفس كشيدن به خاك نمي دهند. كاكتوس ها براي حفظ ريشه هاي سالم و در نتيجه ساقه و برگ شاداب نياز به جريان هوا دارند.

اگر ظرف شيشه اي زيبايي داريد و مصم هستيد تا نگهداري از كاكتوس زيباي خود را در آن انجام دهيد، بايد از مهارت خود در آب دادن به اين گياه اطمينان داشته باشيد. اما در كل بهتر است ظرف شيشه اي شما داراي سوراخ و يا مجراي زهكشي باشد و از سويي سطح بالايي آن به اندازه اي فراخ باشد كه هوا به راحتي در خاك جريان داشته باشد.

نكات مهم نگهداري كاكتوس

اگر تصميم داريد كه يك كاكتوس زيبا و شاداب را در داخل خانه پرورش دهيد، گياه شما به موارد زير نياز دارد:

انتخاب گلدان كاكتوس

توجه داشته باشيد كه يك كاكتوس گوشتي دوست ندارد كه در ظرفي پر از آب و مرطوب زندگي كند. از آنجايي كه اين گياهان به دماي بالا و رطوبت پايين عادت دارند، لذا ميانه خوبي با رطوبت و آب زياد ندارند؛ درواقع آب زياد سبب پوسيدگي آن ها مي شود. پس استفاده از گلدان هاي كه داراي زهكشي آب هستند، از الزامات محسوب مي شود.

كاكتوس هاي خود را مرتبا بچرخانيد

كاكتوس هاي گوشتي عاشق نور آفتاب مستقيم هستند، اما اگر شما هر روز آن ها را در يك نقظه نگه داريد، به احتمال زياد تنها يك طرف آن ها نور خورشيد دريافت مي كند. از سوي ديگر كاكتوس ها به سمت نور آفتاب خم مي شوند، از اين رو چرخاندن آن ها به صاف ايستادن آن ها كمك مي كند.

مطابق فصل به كاكتوس آب بدهيد

دقيقا مانند ما انسان ها، گياهان نيز هنگامي كه در دوره رشد قرار دارند، به مواد مغذي و انرژي بيشتري نياز دارند. در فصل بهار و تابستان، كاكتوس ها به آب بيشتري نسبت به دوره استراحت مانند فصل پاييز و زمستان احتياج دارند.

كاكتوس هاي گوشتي را مرتب و تميز نگه داريد

روي كاكتوس هاي گوشتي بعد از مدتي گرد و غبار مي نشيند و همين امر از رشد آن ها جلوگيري مي كند. به همين دليل لازم است تا سطح برگ آن ها با يك دستمال مرطوب يا برس تميز كنيد. گياهان را از شر آفات رهايي دهيد، پشه و آفات بيشتر جذب خاك هاي مرطوب مي شوند. براي خلاص شدن از اين مشكلات، خاك را با الكل ايزوپروپيل 70 درصد اسپري كنيد.

كود دهي كاكتوس

درست است كه كاكتوس ها به كود نياز ندارند، اما شما مي توانيد در فصل تابستان مقداري به آن ها كود دهيد تا مواد لازم براي رشد را كسب كنند. مراقب باشيد تا زياد به كاكتوس كود ندهيد، چرا كه اين مي تواند تاثير منفي و سوئي روي رشد آن داشته باشد.

در زمستان كاكتوس ها را به درون خانه بياوريد

اگر مراحل نگهداري كاكتوس گوشتي را در فضاي آزاد پشت سر مي گذاريد، بهتر است در فصل زمستان آن را به داخل خانه بياوريد. از آنجايي كه اين گياه به دماي بالا عادت دارد، بهتر است در زمستان هاي سخت دماي مناسبي را درون خانه براي آن فراهم سازيد.

 

چگونه كاكتوس هاي گوشتي پرورش دهيم؟

اگر از قبل كاكتوس گوشتي داشته ايد، مي توانيد خود در منزل اين گياه را پرورش داده و تكثير كنيد:

  • برگي از كاكتوس را از ته ببريد و توجه داشته باشيد كه تمامي قسمت برگ (شاخه يا جوانه آن) را كنده ايد.
  • برگ را در منطقه خشك قرار دهيد و بگذاريد خشك شود. اين روند به طور كلي چند روز طول مي كشد.
  • هنگامي كه برگ شروع به پينه زدن و تغيير رنگ داد، نوبت كاشت آن فرا مي رسد.
  • خاك خوبي را در يك گلدان زهكشي شده بريزيد و برگ را روي آن بكاريد.
  • چند هفته صبر كنيد و هفته اي يكبار به آن آب دهيد. توجه كنيد كه خاك نبايد سيراب شود.
  • هنگامي كه گياه در خاك ريشه دواند، برگ هاي والدين را جدا كنيد. (توجه داشته باشيد كه حين جدا كردن اين برگ ها، به ريشه كاكتوس آسيب وارد نكنيد)
  • به اين طريق گياه شما رشد خواهد كرد و شما مي توانيد يك كاكتوس زيبا و شاداب داشته باشيد.

سخن پاياني

كاكتوس ها، گياهاني زيبا و بسيار جذاب هستند و مي توانند به خانه و حياط شما روح ببخشند. از آن جايي كه آن ها به نگهداري و مراقبت زيادي نياز ندارند، شما مي توانيد به راحتي كاكتوس هاي مختلفي را پرورش دهيد. اگر مي خواهيد از يك كاكتوس گوشتي زيبا مراقبت كنيد، به نكاتي كه در بالا اشاره كرديم، توجه نماييد تا از آسيب به اين گياه مقاوم، جلوگيري كنيد.

منبع: چندوچون

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.