درمان سردرد در بارداري و روش هاي كنترل و پيشگيري از آن

۵۴ بازديد

سردردهاي دوران بارداري چيز عجيبي نيستند و بسياري از بانوان باردار با اين مشكل دست و پنجه نرم مي كنند، اما با دانستن درمان سردرد در بارداري مي توانيد اين موضوع را تحت كنترل خود دربياوريد.

در ادامه با ما همراه باشيد.

درمان سردرد در بارداري

همان طور كه گفتيم ابتلا به سردرد در دوران بارداري به هيچ وجه عجيب نيست و به دلايل زيادي ممكن است شما به عنوان يك بانوي باردار، دچار سردردهاي جزئي يا شديد و پيوسته شويد. با توجه به ميزان افزايش جريان خون در بدن، احتمال بروز سردردهاي مختلف با زمينه هاي ضعيف يا شديد وجود دارد. همين طور از آن جايي كه مادر باردار دچار تغييرات هورموني خاصي در دوران حاملگي خود مي شود، سردردهاي ميگرني به وي هجوم مي آورند.

بيشتر سردردهاي دوران بارداري در 3 ماهه اول و 3 ماهه سوم رخ مي دهند. علت آن است كه در 3 ماهه اول تغييرات هورموني تازه در بدن مادر رخ داده و بدن او بلافاصله عكس العمل هاي خاص خود را انجام مي دهد كه تنها يكي از آن ها بروز سردرد است. اما در 3 ماهه دوم اوضاع بدن كمي آرام گرفته و بدن بانوي باردار با شرايط بارداري تطابق پيدا مي كند. در 3 ماهه سوم، دوباره شرايط بحراني شده و اضافه وزن شديد، ورم و فشار خون بالا و غيره، باعث بروز سردردهاي ميگرني خواهد شد. البته اين در خصوص تمامي بانوان صدق نمي كند و برخي از آن ها هيچ گونه سردردي را در دوران بارداري تجربه نخواهند كرد.

اين موضوع نيز درست مانند شرايط حالت تهوع دوران بارداري است كه براي تمام بانوان يكسان نبوده و برخي از آن ها بدون داشتن هيچ گونه حالت تهوع بارداري خود را سپري مي كنند. از اين رو، شما مي توانيد با توجه به قرار داشتن در زمان هاي مختلف از بارداري خود، از روش هاي موجود براي درمان سردرد در بارداري استفاده نماييد.

نكتهمعمولا بانواني كه در شرايط معمولي و خارج از بارداري، سردردهاي مختلفي را تجربه مي كنند، در دوران بارداري خود نيز اين سردردها را به شكلي تشديد يافته تجربه خواهند كرد.

در ادامه به توضيح روش هاي درمان سردرد در دوران بارداري مي پردازيم.

براي درمان سردرد در بارداري خود هرگز گرسنه نمانيد

يكي از علت هاي سردردهاي دوران بارداري، تحمل گرسنگي است، در صورتي كه به موقع غذا خورده و خود را گرسنه نگذاريد، احتمال بروز سردردهاي شما به مراتب كمتر خواهد شد. براي اين منظور مي توانيد وعده هاي غذايي خود را كوچك تر كرده و براي جلوگيري از پرخوري زياد، در فواصل كوتاه تري غذا بخوريد. همين طور ميل كردن ميوه و انواع آجيل و سبزيجات نيز به شما كمك مي كند كه در عين جلوگيري از گرسنگي، از پرخوري و دريافت غذاهاي چاق كننده، پركالري و چرب خودداري نماييد. همچنين مي توانيد تغذيه در دوران بارداري را مطالعه كنيد تا از بايدها و نبايدهاي رژيم غذايي در اين دوران باخبر شويد.

خواب كافي داشته باشيد

خواب كافي در دوران بارداري و به طور كلي در زندگي هر شخص از اهميت زيادي برخوردار است. در صورتي كه خواب كافي نداشته و يا از اختلالات خواب رنج ببريد، حتما بايد انتظار بروز سردردهاي مختلف را نيز داشته باشيد. براي درمان سردردهاي دوران بارداري خود، به خواب كافي و استراحت زياد نياز داريد. شما بايد ساعت خوابي بيشتر از شرايط معمولي براي بدن خود در نظر گرفته و حتما هر روز در محيطي آرام و پر از آرامش به استراحت بپردازيد. سعي كنيد كه وضعيت فيزيكي شما نيز حين خواب كاملا آسوده باشد و به راحتي به خوابي خوش فرو برويد.

براي درمان سردرد در بارداري خود ورزش را ترك نكنيد

اگر چه در دوران بارداري با شرايط جديدي روبرو مي شويد و نمي توانيد مانند گذشته به فعاليت هاي ورزشي خود بپردازيد، اما حتما تمرينات ورزشي مخصوص بارداري وجود دارند كه با دنبال كردن آن ها از بروز سردردهاي خفيف تا شديد و ميگرني جلوگيري به عمل مي آوريد. براي اين منظور مي توانيد از كلاس هاي ورزشي مخصوص بانوان باردار استفاده كرده و يا خود با يك جستجوي ساده تمرينات ورزشي مناسب بانوان باردار را يافته و آن ها را الگو قرار دهيد. تمرينات ورزشي در دوران بارداري، نه تنها موجب كاهش ابتلا به سردردهاي مختلف شده، بلكه بدن شما را نيز در وضعيت بهتري قرار داده و براي يك زايمان ساده تر و راحت تر آماده مي سازد. و زني كه بدن و به ويژه كمر با بزرگ شدن شكم تحمل مي كند، مي تواند بعد از زايمان به بروز كمر دردهاي سنگين منجر شود. از اين جهت با ادامه دادن تمرينات ورزشي، اين ريسك ها را كاهش داده و بعد از زايمان از شر دردهاي مختلف خلاص مي شويد

از دوش آب گرم استفاده كنيد

دوش آب گرم هميشه معجزه مي كند. البته در نظر داشته باشيد كه شما نبايد آب خيلي داغ را روي شكم خود بگيريد. در دوران بارداري كمي آب را ولرم تر كرده و از دوش گرفتن زير آب خيلي داغ خودداري كنيد. در صورتي هم كه مايل به استفاده از آب خيلي گرم هستيد، شكم خود را بيرون از آب نگه داريد. بالا رفتن درجه حرارت براي جنين، چندان مناسب نيست. از اين گذشته مي توانيد در يك وان آب گرم دراز كشيده و ساعتي را كاملا ريلكس كنيد. به اين ترتيب سردردهاي ميگرني يا سردردهاي معمولي شما، فروكش كرده و رفته رفته احساس خوشايندتري خواهيد داشت. توصيه مي كنيم كه هر شب پيش از خوابيدن و وارد شدن به رختخواب، دوش آب گرم گرفته و با آرامش بيشتري خوابي عميق تر و راحت تر را تجربه كنيد. اين كار باعث مي شود كه با داشتن خوابي آسوده تر، ريسك بروز سردرد در صبح و روز فرداي آن را نيز به حداقل برسانيد.

براي درمان سردرد در بارداري خود از اتاق تاريك بهره مند شويد

استفاده از اتاق تاريك براي تمامي افرادي كه به سردردهاي شديد و ميگرني مبتلا مي شوند، توصيه شده است. شما نيز به عنوان يك بانوي باردار مي توانيد از اتاق تاريك براي درمان سردردهاي خود استفاده كنيد. يكي از اتاق هاي منزل را كاملا تاريك كرده و بدون هيچ گونه صداي اضافه در آن قرار بگيريد. براي مدت يك ساعت در اين اتاق تاريك مانده و به دور از هر گونه فكر و خيال آزار دهنده، خود را به تاريكي و سكوت بسپاريد. به اين صورت رفته رفته سردرد شما تسكين پيدا كرده و آرام تر خواهيد شد. اين تكنيكي است كه هميشه براي درمان ميگرن جواب داده و اگر چه يك درمان مقطعي محسوب مي شود، اما تاثير تسكين دهندگي عالي دارد. براي بانواني نيز كه در دوران بارداري خود از سردردهاي شديد رنج مي برند و به دليل منع بارداري قادر به استفاده از داروهاي مختلف مسكن نيستند، اين اتاق تاريك درماني عالي و بسيار موثر خواهد بود.

به موسيقي آرامش بخش گوش دهيد

گوش دادن به موسيقي، هميشه آرامش بخش بوده و مي تواند احساس به مراتب بهتري به فرد دهد. اگر سردرد شما به گونه اي نيست كه گوش دادن به موسيقي باعث تحريك و تشديد آن شود، به يك موسيقي با صداي ملايم و آرامش بخش گوش داده و به اين ترتيب سردرد خود را تسكين دهيد. توصيه مي كنيم كه از موسيقي هاي بي كلام استفاده كرده و به اين شكل، اثربخشي بيشتري براي درمان سردرد خود به وجود آوريد.

در هواي تازه و پاك قدم بزنيد

قدم زدن در هواي تازه و پاك يكي از تكنيك هاي جلوگيري از بروز سردردهاي ميگرني است. اگر هر روز زماني را براي قدم زدن در هواي تازه و پاك اختصاص دهيد، ريسك ابتلاي شما به سردردهاي دوره اي در دوران بارداري كاهش پيدا مي كند. به علاوه اگر احساس مي كنيد كه سردرد شما در حال آغاز شدن است، بلافاصله زماني را براي قدم زدن در هواي تازه اختصاص دهيد. در صورتي كه ماه بارداري شما بالا رفته است، توصيه مي كنيم كه از كسي براي همراهي خود بيرون از خانه استفاده كرده و به تنهايي براي قدم زدن از منزل خارج نشويد. با بزرگ شدن شكم، احتمال بر هم خوردن تعادل مادر باردار وجود دارد و بهتر است كسي همراه وي بوده و در چنين مواقعي او را ياري رساند. زمين خوردن در دوران بارداري عواقب ناخوشايندي دارد و در صورتي كه مادر باردار با شكم روي زمين بيفتد، ممكن است آسيب هاي جبران ناپذيري به وي يا جنين وارد شده و اوضاع وخامت پيدا كند. از اين روي براي قدم زني در دوران بارداري حتما از كفش هاي طبي و راحت استفاده كرده و در صورتي كه شكم شما بزرگ شده است، حتما از يك همراه بهره مند شويد. همين طور از پوشيدن مانتوهاي بلند كه به پاهاي شما پيچيده و احتمال زمين خوردن و سقوط را بيشتر مي كنند، اجتناب نماييد.

براي درمان سردرد در بارداري خود به حد كافي آب بنوشيد

نوشيدن آب به حد كافي و به طور كلي دريافت مايعات، به بدن كمك مي كند تا در وضعيت بهتري قرار گرفته و ريسك ابتلا به سردردهاي خفيف تا شديد بارداري كاهش مي يابد. اگر قادر به نوشيدن مقادير زيادي آب نيستيد، توصيه مي كنيم كه از انواع آب ميوه هاي كم شيرين به جاي آن استفاده كرده و به اين ترتيب مايعات مورد نياز بدن خود را تامين نماييد. همين طور شما مي توانيد از انواع آب هاي طعم دار بهره برده و به اين شكل نوشيدن آب را براي خود جذاب نماييد. دريابيد كه كدام آبميوه ها براي شما جذابيت بيشتري داشته و به كدام يك ميل بيشتري داريد. به اين شكل آبميوه هاي مورد علاقه خود را تهيه كرده و به نوبت در روز و در فواصل زماني منطقي، از آن ها بنوشيد.

برخي از بانوان باردار از احساس حالت تهوع بعد از نوشيدن آب شكايت دارند و به اين دليل ميزان آب دريافتي بدن خود را در روز كاهش مي دهند. اين موضوع باعث مي شود كه اين بانوان دريافتي آب و مايعات كمتري داشته و از سمتي ديگر دچار مشكل سردرد شوند. به همين جهت مي توانيد به جاي نوشيدن آب، به سراغ نوشيدن آبميوه هاي طبيعي رفته و به اين شكل ضمن جلوگيري از سردردهاي مزمن بارداري، شرايط فيزيكي بدن خود را نيز در وضعيت بهتري قرار دهيد. البته  دقت داشته باشيد كه نوشيدن آبميوه هاي گازدار و نوشيدني هاي پرقند به هيچ وجه توصيه نمي شود و لازم است كه حتما در انتخاب نوشيدني هاي خود دقت داشته باشيد.

غذاهاي كم نمك را انتخاب كنيد

غذاهاي كم نمك را در سبد غذايي دوران بارداري خود قرار دهيد. البته اين توصيه اي است كه براي همه داريم و هر يك از افراد براي حفظ سلامت خود بايد به سراغ غذاهاي كم نمك بروند. دقت داشته باشيد كه با مصرف كردن غذاهاي پرنمك، ريسك ابتلاي خود به فشار خون بالا در دوران بارداري را بالا مي بريد و نمي توانيد انتظار داشته باشيد كه دچار سردرد نشده و شرايط بدني تان عادي پيش برود. مصرف نمك در دوران بارداري بايد به مراتب كمتر از شرايط معمولي باشد، به ويژه در 3 ماهه سوم در صورت مصرف زياد نمك، با ورم پاهاي خود مواجه شده و حتي در راه رفتن مشكلاتي را تجربه خواهيد كرد. بديهي است كه با بالا رفتن فشار خون، به صورت خود به خودي، سردردهاي مختلفي به سراغ شما خواهند آمد كه بعضي از آن ها شرايط ميگرني به خود مي گيرند.

به جز اين شما بايد در دوران بارداري خود از برخي غذاهاي ديگر چون ماهي دودي شده، بادام زميني (به لحاظ حساسيت)، قهوه، نوشابه هاي گازدار، آبميوه هاي داراي قند اضافه شده، خامه ترش، تخم مرغ عسلي، سوسيس، كالباس، برگرهاي صنعتي و موارد مشابه اجتناب نماييد. به طور كلي غذاهاي داراي نگهدارنده و فرآوري شده در دوران بارداري بيش از هر زمان ديگري ممنوع هستند و نه تنها موجب بروز سردرد و مشكلات گوارشي شده، بلكه براي رشد جنين شما نيز مضر خواهند بود.

سخن پاياني

شما براي درمان سردرد در بارداري چه راهكارهايي مي شناسيد و تجربه شخصي شما از اين مشكل چيست؟ تجربيات خود را در اين زمينه با ما و ساير دنبال كنندگان وبلاگ چند و چون در ميان بگذاريد

منبع: چندوچون

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.