آشنايي با هنر تريكو بافي

۵۶ بازديد

تريكو بافي يكي از ساختارهاي جديد بافت است كه فوق العاده مورد توجه قرار گرفته و قابليت توليد محصولات بسيار جذابي را با خود همراه دارد. نخ تريكو داراي جنس متفاوتي از كاموا بوده و محصولاتي كه از تريكو بافي توليد مي شوند، زيبايي خاصي داشته و بسيار شيك و متفاوت به نظر مي رسند. در ادامه با ما همراه باشيد تا نگاهي به تريكو بافي و نخ مخصوص آن بيندازيم.

تريكو بافي

از تريكو بافي مي توان استفاده زيادي در دكوراسيون منزل كرده و محصولات متنوعي از آن خلق كرد. شما مي توانيد انواع سبد، پادري، روميزي، كلاه، شال گردن، زنبيل، پتو و ... را با نخ تريكو بافته و از زيبايي و كاربرد عالي آن لذت ببريد.

از آن جايي كه نخ تريكو حجم و قطر زيادي نسبت به كامواي معمولي دارد، بافت هاي تريكو بسيار زودتر به سرانجام رسيده و زمان كمتري از شما براي انجام كار گرفته مي شود. از آن گذشته تنوع رنگ در نخ تريكو نيز كاملا بالاست و مي توانيد از هر طيف رنگ دلخواه، نخ تريكو داشته باشيد.

تفاوت تريكو و كاموا

نخ تريكو كه يكي از وسايل تريكو بافي است، نسبت به نخ كاموا داراي ضخامت بيشتري است و همان طور كه گفتيم بافت كار تريكو بسيار زودتر از بافت با كاموا به نتيجه مي رسد. همين طور نخ تريكو بدون هر گونه پرز بوده و بر اثر گذشت زمان، پرزهاي رايج در كامواهاي معمولي، از آن ديده نمي شود.

نخ تريكو در مقابل وزن گرفتن بافت، مقاومتي عالي دارد. به اين معنا كه هر آن قدر كه محصول بافته شده شما وسعت يابد، نبايد آن قدرها نگران وزن آن باشيد. به طور مثال اگر تصميم گرفته باشيد كه يك پتو به وسيله نخ تريكو ببافيد، اين پتو در عين ظاهر حجيمي كه دارد، وزن زيادي نداشته و سبك خواهد بود.

چگونه نخ تريكو بافي خوب انتخاب كنيم؟

براي انتخاب نخ تريكو بافي خوب، بايد به جنس نخ توجه ويژه اي داشته باشيد. تمام نخ هاي تريكو قابل شستشو هستند، اما حتما لازم است نخي را انتخاب كنيد كه در برابر شستشو، كيفيت خود را از دست ندهيد.

نخ تريكو مناسب بايد داراي خاصيت كشساني خوبي بوده و كاملا لطيف باشد. البته نبايد نخ بيش از اندازه كش بيايد و در صورتي كه نخ تريكو شما هر آن قدر كه آن را بكشيد، كش بياييد، قطعا با نخ خوبي روبرو نيستيد. همين طور اگر كشساني نخ آن قدر كم باشد كه با كشيدن، به ميزان بسيار كمي كش بيايد، باز كيفيت آن مناسب نيست.

نخ تريكو خوب، بايد داراي اندازه متوسطي از كشساني بوده و از آن مهم تر پس از كشيده شدن و رها شدن، ساختار آن درست به جاي خود بازگردد. نخ هاي بي كيفيت، پس از كشيده شدن، تغيير طول خواهند ديد و اين اصلا در بافت مطلوب نيست.

همين طور لطافت نخ تريكو مورد نظر را در نظر بگيريد. نخ هاي زمخت و خشن در بافت ظاهري نازيبا داشت و گره هاي ايجاد شده، به شكل بدي روي هم خواهند افتاد.

چگونه نخ تريكو بافي را از تيشرت توليد كنيم؟

جالب است بدانيد كه شما مي توانيد به راحتي از تيشرت هاي قديمي خود، نخ تريكو توليد كرده و بافت هاي لازم را به وسيله آن ها ايجاد كنيد. براي اين منظور تي شرت خود را تا زده و ضخامتي نزديك به يك سانتي متر از آن را در نظر بگيريد. سپس قيچي زده و پارچه را ببريد. (اما در نظر داشته باشيد كه نبايد برش را تا انتهاي پارچه بزنيد. بلكه به اندازه چند سانتي متر در انتهاي تا شده تي شرت جا بگذاريد.)

 

سپس تا زدگي تي شرت را باز كرده و نخ ها را به شكل پشت سر هم برش بزنيد كه فرم كاموا به خود بگيرد. حال مي توانيد از اين كامواي تريكو، براي بافت هاي مورد نظر خود استفاده كنيد.

نكته: توجه داشته باشيد كه تي شرت تريكو شما بايد داراي خاصيت كشساني معقولي باشد و حتما آن را از سمتي برش بزنيد كه در نهايت نخ تريكو كش بيايد.

ميله بافتني مناسب

معمولا براي بافت نخ تريكو از ميله استفاده نشده و مراحل بافت به دليل ضخيم بودن نخ، به كمك دست انجام مي شود. اما در شرايطي نيز كه نياز به ميله بافتني مناسب براي تكميل كرده بافت تريكو باشد، بايد از ميله بافتني ضخيم استفاده شود.

طرح ها و الگوهاي تريكو بافي

براي تريكو بافي، مي توانيد از طرح ها و الگوهاي مختلفي استفاده كنيد. تركيب رنگ انواع نخ هاي تريكو در بافت هاي مختلف، زيبايي بصري عالي به وجود خواهد آورد و اين مي تواند براي شما زمينه طراحي هاي مختلف را به وجود آورد. اگر قصد داشته باشيد كه از تريكو بافي به عنوان يك حرفه استفاده كرده و از محل آن درآمدزايي كنيد، خوب است كه به سراغ بافت سبد تريكو كه بسيار مشهور است و يا وسايل كاربردي چون كيف، گلدان، زنبيل، پادري و مانند آن ها برويد.

سخن پاياني

تريكو بافي نسل جديدي از بافت است كه به سرعت محبوبيت پيدا كرده و به نظر مي رسد كه در بازار صنايع دستي، جايگاه خوبي به دست آورده باشد. شما چه نظري درباره محصولات تريكو و تريكو بافي داريد؟

منبع: آفتاب

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.