روش ساخت ماسك و دستكش در خانه

۷۳ بازديد

با انتشار ويروس كرونا در سراسر دنيا، سازمان بهداشت جهاني و مراكز بهداشتي و درماني، به افراد استفاده از ماسك و دستكش را براي پيشگيري از ابتلا به ويروس كرونا توصيه مي كنند. اما از آن جايي كه به دليل فراگيري اين ويروس، ممكن است با كمبود ماسك و يا دستكش مواجه شويد، به شما پيشنهاد مي كنيم با يادگيري ساخت ماسك و دستكش، خود در خانه اين وسايل مورد نياز را درست كنيد.

آموزش ساخت ماسك پارچه اي و دستكش

از آنجا كه تعدادي از موارد تأييد شده COVID-19 در كشورهاي مختلف به شدت افزايش يافته است، مراكز كنترل و پيشگيري از بيماري ها به مردم توصيه مي كنند كه با قرارگيري در فضاهاي عموي، از پوشش صورت و دست، يعني ماسك و دستكش استفاده كنند. سازمان بهداشت جهاني همچنان به توصيه قبلي خود مبادرت مي ورزد كه ماسك هاي پزشكي توسط كارمندان مراقبت هاي بهداشتي در مراكز درماني و افراد جامعه كه بيمار هستند و از آن ها مراقبت مي كنند، مورد استفاده قرار گيرد. تا به امروز همچنان استفاده از ماسك و دستكش توسط تمامي افراد توصيه مي شود.

اما حقيقت اين است كه شايد خريد مداوم ماسك و دستكش چندان مقرون به صرفه نباشد و از سوي ديگر شما مجبور باشيد براي حفظ سلامتي خود و اطرافيانتان، از اين دو پوشش استفاده نماييد. از اين رو ما قصد داريم شما را با روش ساخت ماسك و دستكش آشنا نماييم، با ما همراه باشيد. اما قبل از آموزش ساخت ماسك پارچه اي و ساخت دستكش يكبار مصرف، كمي با بيماري كوويد 19 آشنا شويد.

ويروس كرونا ( كوويد 19 )

كوويد 19، بيماري ناشي از ويروس كرونا است، يك بيماري تنفسي است كه مي تواند از فردي به فرد ديگر سرايت كند. كوويد 19 جوامع را در سرتاسر جهان تحت تاثير قرار مي دهد. سازمان هايي مانند سازمان بهداشت جهاني و مراكز كنترل و پيشگيري از بيماري ها به كشورهايي در معرض خطر بيشتر براي جلوگيري از انتشار ويروس و همه گيري آن توصيه مي كنند، از جمله افراد سالخورده و افراد با شرايط پزشكي مزمن جدي مانند بيماري هاي قلبي، ديابت و بيماري هاي ريه، براي محافظت از سلامت آن ها اقدامات احتياطي بيشتري انجام دهند. سازمان هاي بهداشتي همچنين همه افراد را ترغيب مي كنند تا حد ممكن در خانه بمانند، به خصوص اگر شيوع ويروس در جامعه وجود داشته باشد، در صورتي كه مجبور به حضور در اماكن عمومي شديد با ساخت ماسك و دستكش حتما از آن ها استفاده كنيد.

در حال حاضر توصيه مي شود در صورت مشاهده ريشه و علائم ويروس كرونا‏ يعني در صورت بروز تب، سرفه و مشكل در تنفس، قبل از مراجعه به بيمارستان يا اورژانس با پزشك معالج خود تماس بگيريد؛ چرا كه حضور در مراكز بهداشتي و درماني خود مي تواند به نوعي خطر ابتلا به اين بيماري را افزايش دهد. كرونا ويروسي است كه در حيوانات يافت مي شود و به ندرت مي تواند از حيوانات به انسان منتقل شود و سپس به شخص ديگر منتقل خواهد شد. اما كرونا ويروس جديد، با جهش ژنتيكي امروز مي تواند به انسان نيز منتقل گردد.

چگونه ميتوانيم از ابتلا به كرونا ويروس جلوگيري كنيم؟

فاصله اجتماعي را رعايت كنيد. از افرادي كه علائم بيماري را دارند و يا از قرارگيري در اجتماعات و مراكز شلوغ خودداري نماييد. اگر بيمار هستيد در خانه بمانيد. هنگام سرفه و عطسه، جلوي بيني و دهان خود را با دستمال، آستين يا ناحيه داخلي آرنج خود، بپوشانيد. دستان خود را مرتبا بشوييد. دستان خود را حداقل به مدت حداقل 20 ثانيه با صابون و آب بشوييد، خصوصاً بعد از رفتن به دستشويي، قبل از غذا خوردن و بعد از مالش بيني، سرفه يا عطسه كردن.

اگر صابون و آب به راحتي در دسترس نيست، از يك ضدعفوني كننده دستي با الكل با حداقل 70 درصد الكل استفاده كنيد. اگر دست هايتان به وضوح كثيف هستند، هميشه آن ها را با آب و صابون بشوييد. از لمس كردن دهان، بيني يا چشم خودداري كنيد، و با ساخت ماسك و دستكش و استفاده از آنها از ابتلا پيشگيري كنيد.

استفاده از ماسك و دستكش

از آنجايي كه ويروس كرونا سرعت انتشار بالايي دارد و احتمال ابتلا بسياري از افراد به اين ويروس وجود خواهد داشت، لازم است تا با استفاده از روش هاي پيشگيري از ابتلا به اين ويروس، زنجيره انتقال آن را به سايرين قطع نماييم و از فراگيري ويروس كرونا جلوگيري به عمل آوريم. در كنار شست و شوي مداوم دست ها، استفاده و ساخت ماسك و دستكش نيز به شدت توصيه مي شود. اگر در شهر خود با كمبود ماسك و دستكش مواجه هستيد و يا اينكه هزينه خريد آن ها برايتان بالا است، مي توانيد با آموزش طرز تهيه ماسك و دستكش، خودتان در خانه دست به كار شده و ماسك و دستكش درست كنيد.

فيلم آموزش استفاده صحيح از ماسك

  • قبل از قرار دادن ماسك روي صورتتان، دستان خود را با دستمال حاوي الكل يا صابون و آب تميز كنيد.
  • دهان و بيني را با ماسك بپوشانيد و مطمئن شويد كه هيچ شكافي بين صورت و ماسك شما وجود ندارد.
  • بعد از قرار دادن ماسك روي صورت، از لمس آن خودداري كنيد. در صورت تمايل، دستان خود را با الكل و يا آب و صابون تميز كنيد و سپس به ماسك خود دست بزنيد.
  • براي برداشتن ماسك: آن را از پشت جدا كنيد (جلوي ماسك را لمس نكنيد)؛ بلافاصله آن را در سطل بسته رها كنيد. دستان خود را با آب صابون مبتني بر الكل تميز كنيد.

روش اول ساخت ماسك با پارچه

درست است كه نمي توان با يك پارچه، ماسك فوق العاده اي ساخت، اما با توجه به اين نكات مي توانيد يك ماسك به درد بخور و كارآمد درست نماييد. ماسكي كه قصد تهيه آن را داريد، مي توانيد از پارچه هاي با بافت تنگ مانند پارچه هاي كتان استفاده نماييد. اما توجه داشته باشيد كه بدون رعايت نكات و درست دوختن، نمي توانيد عملكرد فوق العاده اي را از آن شاهد باشيد.

پارچه ديگري نيز وجود دارد كه شما مي توانيد از آن براي دوخت ماسك خانگي استفاده نماييد و آن هم حوله حمام و يا پارچه هاي ميكروفيبر است. اما اگر فكر مي كنيد نمي توانيد در اين پارچه ها نفس بكشيد، مي توانيد به سراغ پارچه هاي چند لايه كه از آن ها براي دوخت تيشرت به كار مي رود، استفاده نماييد.

مرحله اول

براي شروع آموزش ساخت ماسك و دستكش قبل از آنكه اقدام به بريدن و دوختن ماسك نماييد، حتما پارچه مد نظرتان را بشوييد و آن را براي مدت 10 دقيقه درون آب جوش قرار دهيد تا ضدعفوني شود. اندازه ماسك را به گونه اي در نظر بگيريد كه از بالاي بيني تا زير چانه، و البته تا نزديكي گوش شما را بپوشاند. درواقع در بهترين حالت بايد پارچه مد نظرتان را براي توليد ماسك، در 30 در 15 سانتي متر ببريد. براي آنكه اثر بخشي ماسك خانگي خود را بالا ببريد، به شما پيشنهاد مي كنيم حتما از پارچه سه لايه استفاده نماييد. اما اگر مي خواهيد از پارچه هاي بسيار تنگ و سفت استفاده كنيد، ساخت يك ماسك دولايه كفايت مي كند.

مرحله دوم

از بندكشي استفاده كنيد تا بتوانيد فرم درست را به ماسك ببخشيد. توجه داشته باشيد اين بندكشي بايد به گونه اي باشد كه پشت گوش محكم وصل شود. به شما پيشنهاد مي كنيم براي آنكه بافت ماسك شما نرم شود، از يك لايه پارچه نرم براي دوخت قسمت داخلي ماسك استفاده نماييد تا به اين صورت بتوانيد هنگام قرار دادن آن روي بيني خود، احساس خوبي داشته باشيد. البته لازم به ذكر است كه پارچه هاي پشمي و يا پارچه هايي كه حساسيت زا هستند را نبايد براي لايه هاي داخلي ماسك استفاده نماييد.

روش دوم ساخت ماسك با تيشرت

تيشرتي را كه ديگر قابل استفاده نيست را آورده و از قسمت پاييني آن، به ارتفاع تقريبا 18 سانتي متر برش بزنيد. از يك طرف قسمت دوخته شده تيشرت، به اندازه 13 سانتي متر برش بزنيد. به گونه اي كه دو تكه از بالا و پايين اين برش جديد از تيشرت باقي مانده باشد. (مانند تصوير) سپس درز باريك تيشرت را باز كنيد و از آن به عنوان بند براي بستن پشت سر و پشت گوش استفاده نماييد.

دستكش يكبار مصرف

يكي ديگر از وسايل پوشيدني كه براي جلوگيري از انتشار ويروس كرونا بايد از آن استفاده كنيد، ساخت ماسك و دستكش است. اما اگر مي خواهيد دستكش را در خانه درست كنيد، مي توانيد به اين صورت عمل نماييد:

روش اول ساخت دستكش با هويه

براي آنكه بتوانيد دستكش پلاستيكي با يك هويه را درست كنيد، به اين وسايل نياز داريد:

  • كيسه پلاستيكي (از كيسه فريزر هم مي توانيد استفاده نماييد)
  • ماژيك يا خودكار
  • هويه
  • قيچي يا تيغ

طريقه ساخت

يك كيسه پلاستيكي آورده و آن را پهن كنيد. دست خود را روي پلاستيك قرار دهيد و به كمك ماژيك يا خودكار دور انگشتان خود را بكشيد. البته حتما به اندازه نيم سانت يا مقداري بيشتر بين انگشتان فاصله بيندازيد. درواقع خطوط را از انگشتان خود كمي فاصله دهيد و بكشيد. بعد از كشيدن خطوط، از هويه استفاده نماييد و آن را روي خط ها بكشيد، توجه داشته باشيد كه اين كار را به گونه اي انجام دهيد كه دو لبه كيسه به يكديگر بچسبند. اما قسمت پاييني دستكش، آن جايي كه قرار است دست خود را درون دستكش كنيد، نبنديد. اگر به اشتباه قسمت پاييني دستكش را نيز با هويه به يكديگر چسبانديد، به كمك تيغ يا قيچي ببريد تا بتوانيد دست هاي خود را درون دستكش وارد نماييد. براي ساخت دستكش براي هر دست، مي بايست به همين شيوه عمل نماييد.

روش دوم ساخت دستكش يكبار مصرف با اتو

گاهي در خانه همه افراد هويه پيدا نمي شود، اما همه به اتو دسترسي دارند. بنابراين شما مي توانيد با كمك گرفتن از اتو نيز دستكش يكبار مصرف بسازيد. براي اين كار، به وسايل زير نياز داريد:

  • كيسه پلاستيكي يا كيسه فريزر
  • يك قطعه كارتن
  • ماژيك يا خودكار
  • قيچي
  • اتو

طريقه ساخت

بعد از درست كردن ماسك در خانه، براي ساخت دستكش يكبار مصرف، اولين قدم اين است كه كارتن را آماده كرده و دست خود را روي آن قرار دهيد. سپس به كمك ماژيك يا خودكار، دور دست و انگشتان خود را بكشيد. مانند روش فوق، به اندازه نيم ساعت يا مقداري بيشتر براي كشيدن خطوط از انگشتان خود فاصله دهيد. شكل به وجود آمده را به كمك قيچي از خط بيروني ببريد. بعد بالا و پايين كيسه پلاستيكي را ببريد و كارتني كه شكل دست شما است را روي كيسه قرار دهيد. دور تا دور آن را با رعايت مداري فاصله ببريد. پيش از شروع به برش، مي توانيد سر انگشتان كيسه را به كارتون بچسبانيد تا مراحل برش زني را راحت تر پشت سر بگذاريد.

حال مي بايست لبه هاي باقي مانده از پلاستيك را به كمك اتو به هم بچسبانيد. توجه داشته باشيد كه كف اتو شما بايد براي اينكار تميز باشد، اگر كف اتو را از قبل سوزانده ايد با اين روش آن را تميز كنيد. ( https://chandochon.com/cleaning-the-floor-of-the-iron-burn/ ) در نهايت كارتون مقوايي را از پلاستيك جدا نماييد. اگر قسمت پاييني دستكش به هم چسبيده است، آن را به كمك قيچي ببريد تا بتوانيد دست هاي خود را براي استفاده از دستكش، وارد آن نماييد. براي ساخت دستكش براي هر دست، مي بايست همين مراحل را طي كنيد. توجه داشته باشيد شما مي توانيد از پلاستيك هاي مقاوم تر نيز براي ساخت دستكش هاي يكبار مصرف استفاده نماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.