راه هاي كاهش استرس

مجله سبك زندگي

راه هاي كاهش استرس

۵۱ بازديد

به دلايل مختلفي كه برخي از آن ها منشا بيروني و برخي ديگر منشا دروني دارند، با استرس ها و اضطراب هاي آزاردهنده اي روبرو مي شويم. اما با دانستن و شناخت راه هاي كنترل استرس و اضطراب مي توانيم اين اضطراب ها و التهابات دروني را به ميزان قابل توجهي كاهش دهيم. در ادامه با چند و چون همراه باشيد تا با روش ها و راه هاي كاهش استرس بيشتر آشنا شويم.

راه هاي كاهش استرس

غلبه بر اضطراب راهكار هاي مختلفي دارد. هر روشي كه به نوعي باعث درگيري فيزيكي يا ذهني شما شده و براي دقايقي از موضوع نگران كننده دورتان سازد، به كاهش اضطراب هاي شما منجر خواهد شد. از بهترين و موثرترين روش ها، آن چه در زير آمده است را دنبال نماييد.

نوشتن موضوع

درباره موضوعي كه موجب استرس و اضطراب شما شده است، بنويسيد. نوشتن درباره مشكلات، باعث كاهش استرس در خصوص آن ها مي شود. كافي است كه اين نوشتن را تا زماني كه آرامش پيدا كنيد، ادامه دهيد. جالب است بدانيد كه شما مي توانيد نوشتن را روي كاغذ و حتي با تايپ يا در گوشي تلفن همراه خود انجام دهيد. مهم نيست كه چطور مي نويسيد يا نوشته هاي شما تا چه اندازه سردرگم كننده است، تنها در خصوص دلايل استرس هاي خود نوشته و به اين شكل آن ها را كمرنگ كنيد.

 تنفس عميق از راه هاي كاهش استرس

يكي ديگر از راه هاي كاهش استرس، تنفس عميق است. نفس هاي عميق و راحت كشيده و هر بار دم و بازدم خود را راحت تر سازيد. به اين شكل و با تمرين فيزيكي تنفس، مي توانيد وضعيت اضطراب و استرس ها خود را بهبود بخشيد. اين يكي از تمريناتي است كه براي مواقع بسيار بحراني و در شرايط پراضطراب از سوي كارشناسان توصيه مي شود. شما مي توانيد نمونه تمرينات آرامش بخش را در اين لينك مطالعه كنيد.

پياده روي


مزاياي پياده روي 15 دقيقه اي بسيار زياد است. پياده روي هميشه باعث تسكين اعصاب و كاهش استرس مي شود. اگر از اضطراب هاي زيادي رنج مي بريد، ساعتي را به پياده روي اختصاص دهيد. اگر موقعيت پياده روي در يك پارك يا هر گونه فضاي سبز ديگري را داشته باشيد، به مراتب اثربخشي آن بهتر و بالاتر خواهد بود. در نظر داشته باشيد كه حتي چند دقيقه پياده روي به شما كمك مي كند تا خيلي زود بر اوضاع و اعصاب خود مسلط شده و تصميم هاي بهتري نيز بگيريد.

بازي كردن از راه هاي كاهش استرس

اگر يك بسته لگو يا يك پازل در منزل داريد، براي دور كردن اضطراب هاي خود، به سراغ آن رفته و با بازي كردن بر استرس هايتان غلبه كنيد. اين يكي از بهترين روش هايي است كه باعث مي شود آرامش پيدا كرده و بر اوضاع مسلط شويد. اگر مي خواهيد خيلي زود از شرايط بحراني خود خارج شده و اوضاع ذهني تان آرامش پيدا كند، حتما بازي كردن را امتحان نماييد. اگر در خانه كودكي داريد، بازي كردن با او نيز مي تواند بسيار اثربخش باشد.

ظرف شستن

ظرف شستن و به هر نوعي ارتباط با آب، از بهترين تكنيك هاي ساده و ابتدايي براي كاهش اضطراب است كه اتفاقا اثربخشي و نتيجه بسيار عالي دارد. شايد اين مورد بسيار ساده و بي ربط به نظر برسد، اما اين بار كه احساس استرس زيادي داشتيد، به سراغ ظرف هاي داخل سينك رفته و آن ها را با دقت و به خوبي بشوييد. ذهن شما همراه با شستن ظرف ها آرام گرفته و احساس فوق العاده بهتري همراه با كاهش استرسخواهيد داشت.

گوش دادن به موسيقي

گوش دادن به موسيقي هميشه راهكاري درماني براي مشكلات مختلف است و در خصوص تسكين اعصاب نيز اين گزينه معجزه آسا عمل مي كند. به سراغ يك موسيقي آرامش بخش و ترجيحا بي كلام رفته و به وسيله آن اضطراب هاي خود را تسكين بدهيد. شما مي توانيد اين موسيقي را با پياده روي، ظرف شستن، نوشتن و هر گونه از فعاليت هاي ديگري كه ذكر كرديم، همراه ساخته و اثربخشي آن را دو چندان كنيد. اين گزينه اي است كه هميشه پاسخگو بوده و در هر شرايطي عالي عمل مي كند.

دوش آب گرم از راه هاي كاهش استرس

دوش گرفتن از راه هاي كاهش استرس است. بعضي افراد با گرفتن يك دوش آب گرم تا حدود زيادي به آرامش دست مي يابند و برخي ديگر دوش آب سرد را ترجيح مي دهند. اگر موقعيت آن را داريد، در يك وان پر از آب گرم دراز كشيده و دقايقي در آرامش كامل خود را به سكون آب بسپاريد. به اين شكل خواهيد ديد كه اعصاب شما فوق العاده آرام شده و احساس بهتري خواهيد داشت.

آشپزي كردن از راه هاي كاهش استرس

يكي ديگر از فرمول هايي كه به كاهش استرس منجر مي شود، آشپزي كردن است. با حوصله و دقت به آشپزي روي آورده و به اين طريق اضطراب هاي خود را به اندازه زيادي كاهش دهيد. اين چيزي است كه باعث مي شود شما خيلي زود از شر استرس ها رها شده و اگر نياز به تصميم گيري باشد، پس از آن تصميم هاي بسيار سنجيده تري اتخاذ كنيد.

براي كاهش استرس چه بخوريم؟

نوشيدن چاي سبز از راه هاي كاهش استرس

چاي سبز از دسته نوشيدني هاي آرامش بخش است كه مي تواند بلافاصله اعصاب فرد را آرام كرده و به تسكين اضطراب هاي وي كمك كند. فوايد چاي سبز براي كاهش اضطراب بسيار زياد است. اگر چاي سبز در دسترس نداشتيد، نوشيدن چاي سياه و معمولي نيز تا حدودي به شما كمك خواهد كرد.

شكلات

ميل كردن شكلات هميشه باعث شادي و آرامش اعصاب مي شود. اگر قرار است در يك موقعيت اضطراب آور باشيد، حتما همراه خود يك تخته شكلات قوي برده و از آن ميل كنيد. شكلات به ويژه شكلات تلخ، براي تمدد اعصاب و به دست آوردن آرامش عالي خواهد بود. همين طور شكلات خوردن، شادي انسان را افزايش داده و به او حال بهتري مي دهد. از يابد نبريد كه شكلات براي قلب بسيار مفيد بوده و طول عمر نيز به همراه خواهد داشت.

آشپزي كردن از راه هاي كاهش استرس

يكي ديگر از فرمول هايي كه به كاهش استرس منجر مي شود، آشپزي كردن است. با حوصله و دقت به آشپزي روي آورده و به اين طريق اضطراب هاي خود را به اندازه زيادي كاهش دهيد. اين چيزي است كه باعث مي شود شما خيلي زود از شر استرس ها رها شده و اگر نياز به تصميم گيري باشد، پس از آن تصميم هاي بسيار سنجيده تري اتخاذ كنيد.

سخن پاياني

شما چطور اضطراب هاي خود را كاهش داده و بهترين راه هاي كاهش استرس را چه مي دانيد؟ ايده هاي خود را در بخش نظريات با ما و ديگر خوانندگان چند و چون در ميان بگذاريد.

 منبع: چندوچون

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.