طرز تهيه شيريني كشمشي

۶۷ بازديد

شيريني كشمشي از جمله شيريني هاي خوشمزه و سنتي ايراني است كه به راحتي مي توان آن را در مناسب هاي متفاوت تهيه كرد مانند عيد فطر البته در اين عيد انواع شيريني را ميتوانيد تهيه كنيد ( شيريني كشمشي قنادي و بازاري در دو نوع نرم و خشك در بازار موجود است كه هر دو نوع آن، پر فروش و پر طرفدار است. بسياري از ما شيريني كشمشي را از بيرون خريداري مي كنيم اما شايد اگر بدانيم كه طرز تهيه اين شيريني بسيار ساده و راحت مي باشد براي تهيه آن، خودمان دست به كار شويم. شما مي توانيد با دنبال كردن آموزشي كه در ادامه مشاهده مي كنيد، به تنهايي همانند يك شيريني پز حرفه اي، شيريني كشمشي خوشمزه و خانگي درست كنيد و از خوردن آن لذت كافي ببريد:

آموزش پخت شيريني كشمشي

  • آرد يك و نيم ليوان
  • پودر قند يك ليوان
  • كره 150 گرم
  • تخم مرغ 2 عدد
  • كشمش پلويي نصف ليوان
  • اسانس وانيل نصف قاشق چايخوري

طرز تهيه شيريني كشمشي با فر

گام اول

در آغاز براي تهيه شيريني كشمشي، بايد فر را اماده كنيم تا زماني كه مواد شيريني آماده پخت شود معطل گرم شدن فر نشويم. به همين منظور، فر را روشن مي كنيم و روي دماي 160 درجه سانتيگراد قرار مي دهيم تا گرم شود.

گام دوم

كره و تخم مرغ را حدود نيم ساعت پيش از شروع به تهيه شيريني، از يخچال خارج مي كنيم تا دماي آن ها با دماي محيط يكي شود، يك كاسه بزرگ انتخاب مي كنيم و كره نرم شده را داخل آن مي ريزيم. سپس پودر قند و وانيل را به كاسه اضافه مي كنيم. مواد را با همزن آنقدر مي زنيم تا كاملا يكدست شوند و رنگشان كرمي شود.

گام سوم

بعد از اينكه مواد داخل كاسه به خوبي در هم تركيب شدند، تخم مرغ را يك به يك به كاسه اضافه مي كنيم و مواد را دوباره با همزن آنقدر مي زنيم تا يكدست شوند. لازم است پس از اينكه يك تخم مرغ را اضافه كرديم، مواد را با همزن خوب هم بزنيم تا يكدست شوند سپس تخم مرغ بعدي را اضافه كنيم.

گام چهارم

پس از آن كه تخم مرغ ها را اضافه كرديم و خوب مواد را هم زديم، كشمش را به مايه شيريني اضافه مي كنيم و توسط قاشق، كمي مواد را مخلوط مي كنيم. سپس آرد را روي مواد شيريني الك مي كنيم و با قاشق، مواد را مي زنيم تا كاملا مخلوط و يكدست شوند. داخل سيني فر يك كاغذ روغني قرار داده و مايه شيريني را با فاصله اي مناسب و به وسيله قاشق، روي سيني فر مي ريزيم.

گام پنجم

توجه داشته باشيد زماني كه شيريني شروع به پختن كند، مايه پهن و نازك مي شود و شبيه شيريني كشمشي داخل قنادي ها مي شود. سيني را داخل فر كه در مرحله اول روشن كرديم قرار مي دهيم و تقريبا 15 دقيقه زمان نياز است تا شيريني كشمشي ما آماده شود.

نكته: دقت كنيد كه از روي ظاهر شيريني هم مي شود متوجه شد كه آماده شده است يا خير، به اين صورت كه زماني كه لبه هاي شيريني ها طلايي رنگ شد يعني كه شيريني ما آماده است و مي توانيد از فر خارجشان كنيد. پس از اينكه شيريني ها را از فر خارج كرديد، صبر كنيد تا خنك شوند سپس از روي كاغذ روغني جمعشان كنيد.

شيريني كشمشي بدون فر

در صورتي كه فر در درسترس نداريد مي توانيد شيريني كشمشي را بدون فر هم درست كنيد. روغن و پودر قند را خوب با هم ميزنيم و بعد تخم مرغ ها را يكي يكي اضافه كرده و با همزن برقي خوب مخلوط كنيد تا پف كرده و كاملا سبك شود. وانيل را افزوده و مخلوط كنيد. بعد آرد و كشمش را قاطي كرده و به مواد اضافه كنيد و اجازه دهيد بخوبي مخلوط شوند تا كاملا تركيبي يكدست داشته باشيد.

در ادامه، مواد را داخل قيف با ماسوره ساده بريزيد و بافاصله كف قابلمه بچينيد. ميتوانيد با قاشق، به اندازه گردوي كوچيك برداريد و داخل قابلمه، بافاصله بچينيد. بعد دمكني و شعله پخش كن گذاشته و فرصت دهيد باحرارت كم، به مدت ۲۰ _ ۳۰ دقيقه بپزد. اين شيريني داخل كيك پز هم با زمان ۱۵ _ ۲۰ دقيقه پخته مي شود.

نكات پخت شيريني كشمشي

نكته اول

چنانچه اولين بار است كه شيريني درست ميكنيد و با دماي فر و ميزان پخت شيريني آشنايي و تجربه نداريد، بهتر است روي يك تكه كاغذ روغني كوچك، دو عدد شيريني تهيه كرده و داخل فر قرار دهيد تا زمان پخت و ميزان تردي و پخت شيريني را به خوبي متوجه شويد و بقيه شيريني ها را با خيال راحت داخل فر بگذاريد.

نكته دوم

كشمش ها را حتما خوب پاك كنيد، با آب بشوريد و اجازه دهيد كاملا خشك شوند تا به خوبي تميز باشند.

نكته سوم

در صورت دلخواه، داخل شيريني كشمشي از مقدار كمي محلول غليظ زعفران هم ميتوان استفاده كرد ولي نوع سنتي اين شيريني زعفران ندارد.

نكته چهارم

اصولا شيريني كشمشي بازاري ترد، مصرف بيشتري دارد. وسط شيريني كشمشي نرم و لطيف است و هر چه شيريني بيشتر در فر بماند تردتر مي شود، اما ماندن زياد داخل فر هم مي تواند منجر به اين شود كه مغز نرم شيريني از بين برود و بيش از حد ترد شود. بنابراين مراقب باشيد و به موقع شيريني را از فر خارج كنيد.

نكته پنجم

به هنگام خارج كردن شيريني از فر، اگر به وسط شيريني دست بزنيد، كاملا نرم است شايد با خود فكر كنيد شيريني شما خام است، در صورتي كه بعد از خنك شدن، وسط شيريني لطيف و كناره ها كمي ترد خواهند بود و بيشتر نگه داشتن شيريني در فر موجب مي شود كناره ها خشك و وسط شيريني ترد شده و بافت جالبي نداشته باشد.

نكته ششم

در صورت نداشتن پودر قند، شكر رو آسياب و الك كرده و بعد داخل شيريني استفاده كنيد. براي اينكه شيريني كشمشي عالي و بازاري داشته باشيد، در تهيه مواد اوليه، به اندازه هاي دقيق آن ها دقت كنيد.

نكنه هفتم

اگر همه مواد در يك سيني جا نشد نگران نباشيد، مي توانيد روي باقي مانده مواد شيريني سلفون بكشيد و در جاي خنك به غير از يخچال گذاشته و بعد از پخت سيني اول، آن ها را بپزيد.

نكته هشتم

شيريني كشمشي را بعد از پخت و خنك شدن، بايد داخل ظرف در بسته در جاي خنك نگه داري كنيد. با رعايت اين مورد، مي توانيد شيريني هاي كشمشي را تا يك ماه نگهداري كنيد. در صورتي كه بخواهيد بيشتر از اين مدت آن ها را نگهداري كنيد، از كره در پخت شيريني خود استفاده نكنيد زيرا ماندگاري شيريني در صورت استفاده از كره كم خواهد شد. ميتوانيد براي تزيين اين شيريني از پوست مركبات استفاده كنيد.

سخن پاياني

اگر به پخت و پز شيريني و انواع دسر در خانه علاقه منديد مي توانيد مقاله طرز تهيه پيراشكي كرم دار + انواع پيراشكي ها را مطالعه فرماييد، لطفا تجربيات خود را از تهيه شيريني كشمشي با ما در بخش نظرات چندوچون ميان بگذاريد.

منبع: چندوچون

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.